Grillning på blåsigt Vattentornstak

Dagens fina väder med riktig vårvärme inbjöd till en perfekt grillkväll. Grillningen skulle först ske i Folkparken, men efter ett telefonsamtal så ändrades planerna. Grillkvällen skulle flyttas till taket på Vattentornet, Johans, boendeplats (inte på taket då men i en lägenhet i Vattentornet).

 

På förmiddagen, och en bit in på eftermiddagen, hade vi presentationerna av våra masterprojekt (då de slutgiltiga presentationerna inte har varit ännu så tänker jag inte berätta hur det gick). Efter dessa presentationer gick vi till Trappan och tog en en god kopp kaffe. Det blev även ett glas öl denna ljusa och fina svenska vårdag.

 

En eventuell grillning i Folkparken ”bestämdes” och när det vankas grillning så säger ju traditionen att man måste ha öl. Detta inhandlades på systembolaget nere på stan. Men ett telefonsamtal där inne förändrade alla planer om grillning i parken. Det bestämdes nämligen att detta skulle ske uppe på Vattentornets tak. Alkoholhaltiga drycker köptes och en stressig hemfärd väntade, innan vi skulle vara på Vattentornet för att sedermera grilla, som bestämt var.

 

Paddan och jag for bestämt till Eneby centrum i hans gula farkost som kallas för BMV. Vi sladdade in på parkeringen och snabbt rusade in på ICA och plockade på oss vad vi skulle ha. Sedan var det bara för mig att gå hem och duscha, medan Paddan for hem till Åby, för att sedan komma tillbaka in till stan för att grilla korv på ”tonets” tak. Inget inbrott hos mig. Ingen dörr som var uppbruten. Jag pustade ut lite lättat och skyndade mig in i lägenheten, där jag fullkomligt hoppade ur kläderna och störtade in i duschen. In i duschen – klar – ringa Paddan och be honom hämta mig. Detta gick på rekordsnabba 15 minuter.

 

Till Tornet bar det av i den gula BMW:n och visst var vi framme i lagom tid. Vi tog hissen upp till tonets tak och tände våra grillar. Det var en vacker syn av två engångsgrillar som brann samtidigt, på ett ganska så blåsigt tak. Men korven var god i alla fall och att trotsa den hårda nordvästliga vinden kände vi oss tvingade till att göra, då det var en av gängets sista kväll i Peking (men troligtvis kommer han tillbaka). Men inga tårar föll från våra stenhårda manskinder.

Nere i Vattentonets allrum så drack vi vin och öl och pratade om nostalgiska minnen. Jag hade bland annat tydligen fått en utskällning av en gruppmedlem i början på KSM som jag inte alls kommer ihåg. Troligen så har jag förträngt det, eller så var jag inte mentalt närvarande under utskällningen. Men vi hade det trevligt i alla fall och allrummet fylldes av många skratt.

Men det kommer kännas tomt nu när vi alla går på sommarlov. En del kommer fortsätta att hålla kontakten, medan en del andra bara blir ett par forna klasskamrater att prata om i framtiden.


Kommentarer
Postat av: IK

13dagar kvar!

2010-05-18 @ 09:38:46
URL: http://ironinsforkampar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0