Uncharted är inget vilka spel som helst

2007 slogs världen med häpnad. Spelföretaget Naughty Dog gav ut ett äventyrsspel i rena rama Indiana Jones-andan. Spelet var Uncharted - Drake's fortune och hjälten - Nathan Drake - är Indiana Jones på 2000-talet. Spelet var som en film, en film där du har huvudrollen.
Man kastas direkt in i action då man blir attackerad av pirater som man måste tampas med och är det något Uncharted har så är det action. Man får en sådan satans adrenalinkick av actionsekvenserna och även om du vet att du kan spela om samma bana hur många gånger som helst så blir kicken ändå total när du - eller Nathan - trampar i klaveret och blir överfallen av halva arméer.
Motion Capture-tekniken är relativt gammal, men ett spel med denna teknik hade jag aldrig sett tidigare och nu förtiden blir jag faktiskt lite "besviken" när jag köper ett actionspel och inser att det inte är motion capture.
I Drakes fortune är Nathan, hans vapenbroder Sully och reportern Elena Fisher på jakt efter El Dorado. Jag ska inte avslöja för mycket här men man kan väl säga så mycket som så att jag går inte in i en gammal krigsbunker för att åtgärda ett strömavbrott i alla fall. Inte efter jag spelat Uncharted - Drakes fortune. Betyget blir 4/5.

 

2009 kom  uppföljaren till Drakes fortune; Uncharted 2 - Among thieves. Naughty Dog lyckades nu med konststycket att ha utvecklat ett ännu bättre spel än Drakes fortune. I filmen värld brukar man ju alltid säga att ettan är bäst. Detta är inte fallet i Uncharted-triologin. Visst, jag gillade miljöerna i Drakes fortune, men vad Among thieves lyckas med är att erbjuda episka storslagna miljöer. Du bergsklättrar i Tibets drömska berg, du utkämpar intensiva strider i förfallna städer och du kämpar mot övermänskliga väktare i det vackra Shambala. Alltså, miljöerna i Among thives är både snyggare och roligare att strida i.
Sedan måste jag ju nämna bossen. Krigsförbrytaren Zoran Lazarovic lyckas ta sig till Livets Träd i Shambala och dricka från vattnet och därmed blir han näst intill odödlig. Det gäller för spelaren att åter få Lazarovic dödlig för att denne inte ska kunna driva igenom sin galna världsplan. Här får man minst sagt en adrenalinkick så det bara skriker om det. Första gången jag spelade hade jag så mycket adrenalin i blodet att jag inte kunde sitta stilla. Jag var tvungen att pausa, ta på mej skorna och gå ut på en promenad. Betyget blir 5/5

 

2011 lät vänta på sig. Jag satt och riktigt lääängtade efter att Uncharted 3 - Drake's deception skulle släppas. Förhandsbokade spelet och bara ville att denna underbara novemberdag skulle komma fortare. Så äntligen kom den. Jag fick hem spelet. Som ett litet barn rusade jag "eller tog spårvagnen rättare sagt" till en kompis, då vi hade kommit överrens om att vi skulle spela trean tillsammans. Vi spelade igenom spelet på två dar och efter var båda mer än nöjda. Tekniken hade förbättrats, actionscenerna var något tätare och lika adrenalinstinna. För att inte tala om när man strider på en sjunkande lyxkryssare. Ojojoj. Jag fick nästan hålla i soffan för att inte falla överbord. I Drakes deception får man också veta hur Nathan och Sully träffade varandra första gången. Ett underhållande spel och en värdig uppföljare till Among thieves, men även fast IGN satte 10/10 på spelet så måste jag faktiskt sätta samma betyg som på Drakes fortune . Samtliga actionscener har vi sett förut och striderna har inte ändrat på sig. Det enda som var nytt och väldigt spännande var att strida på ett sjunkande skepp och lyckas ta sig därifrån levande. Annars var inte mycket nytt under solen. Vi hade sett det förut, vi hade utkämpat samma sorts strider i ettan och tvåan. Betyget blir alltså 4/5

 

Men det är inte över än. Nathan Drake har inte varit med om sitt sista äventyr. Man får en hint i Drakes deception att det kommer åtminstone ett spel till. Kate Marlow säger nämligen "In fact, I suspect I know you better than anyone, Mr.Drake. Of course, that is not your real name, is it? " Med andra ord, vi kan vara rätt säkra på att det kommer komma fler spel i serien.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0