Uncharted - mer än bara ett spel

2007 såg det första spelet i serien dagens ljus, Uncharted - Drake's Fortune. Spelet använde sig av motion capture och på det sättet blev det mer verklighetstroget och helt plötsligt så spelade man bara inte huvudkaraktären i spelet, utan man var MED i spelets värld. Helt plötsligt så var man den fjärde medlemmen i gruppen och man tappade andan gång efter annan i dom fartfyllda äventyren.

Två år senare, alltså 2009, var det dags att släppa det andra spelet, Uncharted 2 - Among Thieves. Lika som föregångaren så kastas man handlöst in i äventyret och alla sinnen i kroppen är direkt 100% skärpta för uppgiften. För du spelar inte Nathan Drake. Du ÄR Nathan Drake. Man håller andan och det finns inte tid för något misstag, för då är det, som fienden säger, "He's history".

Så nu är det äntligen dags. Efter två års väntande och suktande efter äventyr av högsta kvalité kommer nu det tredje spelet, Uncharted 3 - Drake's deception. Som i ettan och tvåan finns alla huvud- och bikaraktärer med. Nathan Drake (såklart), Victor "Sully" Sullivan, Elena Fisher och Chloe Frazer. Dom ger sig denna gång ut på jakt efter Iram, "Den försvunna staden" i arabiska folksagor som ligger i Rub Al-Khali-öknen på den arabiska halvön. Staden kallas "Öknens Atlantins" och sägs ha blivit rik p.g.a handelsförbindelser.

Men vad är det som gör Uncharted så bra? Vad är det som gör att vi lever oss in i spelen så pass mycket? Personligen tror jag det har att göra med dom sympatiska och alldagliga huvudkaraktärerna i spelen. Vi älskar Drakes sarkastiska jargong och kvicka kommentarer. Vi känner välbehag av Elenas trevande och tveksamma, men ändå älskvärda karaktär. Vi tycker om och ler med den godhjärtade och alltför pratglada Sully.
Men det är inte bara karaktärerna som gör spelen till något utöver det vanliga. Det är inte en slump att dom som gillar Indiana Jones även gillar Uncharted. Nathan Drake är Indiana Jones i 2000-talet. Det är också mycket därför Uncharted-spelen har blivit så varmt emottagna. Här väljer jag att jämföra Drake's Fortune med Raiders of the lost Ark. När Raiders 1981 gick upp på biograferna var det cirka 2 timmars fartfyllt äventyr som åskådarna inte hade sett tidigare. Därmed satte Raiders ribban för hur moderna äventyr skulle vara. Så kom då 2007 och denna gång var det dags för Nathan Drake att höja ribban. Alltså, Drake's Fortune är lika banbrytande som Raiders var Först satt Indy ribban och nu sätter efterträdaren Drake ribban.

Vi kan inte få nog av all action-äventyr som Uncharted-spelen ger oss. Vi kan inte vänta med att sätta oss framför tv:n och försvinna in i denna verklighet. En verklighet som ligger så långt från vår egen, men ända så nära på något sätt. En verklighet så långt från vår trygga, inrutade vardag. Men på samma gång en verklighet så nära, som är fylld av känslor och kärlek mellan våra tre (och f.o.m Among Thieves fyra) hjältar.

Så det råder inget tvivel om att Uncharted-spelen är några av dom absolut bästa och viktigaste spelen i spelvärldens historia. Dom som förnekar det borde sätta sig ner och tänka om.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0