Ny kategori, Covers!

Nu har det då äntligen kommit, det alla och framförallt Magikern väntat på. Vårt nya musikprojekt! Idén kläcktes av mig, Andra Halvan, medan jag höll på med SVALFSIM. Men detta kommer få ett annorlunda upplägg. 

Detta kommer inte bli nån daglig grej med ett fast schema med vad som ska upp när och med ett fast slut. Utan här kan alla på IK bidra och det kommer dyka upp inlägg om covers lite då och då. Dessutom har jag tänkt att till skillnad från SVALFSIM så kommer vi ha med lite eller mycket text om låtarna, inte bara en video.

För att ändå få lite struktur på det har jag tänkt mig följande upplägg: Inläggets rubrik blir låtens titel, därefter följer en eller flera coverversioner och sist originalet. Däremellen lite text där det passar. Lite info och lite egna reflektioner.

Varför ett sånt här projekt då? Tja covers kan va rätt intressanta. Vissa låtar har blivit stora genom en coverversion snarare än originalet. Vissa coverversioner kan vara väldigt egensinniga och nyskapande. Andra totalt meningslösa. Jag anser att det grovt sett finns två olika sorters covers. Dels de där artisten/bandet gör allt för att låta så exakt som origalet som möjligt och dels såna där de som gör covern försöker tolka låten på ett nytt sätt, hitta nya konstnärliga infallsvinklar och vägar inom samma låt och sätta sin egen prägel på den. Det förstnämnda är mest unga band som försöker lära sig lira, idoldeltagare och rena live/party-band. Det förstnämnda är också ofta ganska ointressant. Det sistnämnda kan dock bli ganska intressant och speciellt.

Vissa anser att originalet alltid är bättre än covern och självklart ska den som skrivit en låt alltid ha ett erkännande och är den som gjort det viktigaste arbetet. Men det hindrar inte att coverversioner kan vara riktigt bra och i vissa fall till och med bättre att lyssna på än originalet. Detta är naturligtvis som alltid en smaksak, men ändå. Genreöverskridande covers är extra kul. När någon tar en låt som känns typisk för sin genre och gör den till en helt annan.

Så i denna kategori kommer ni bjudas på bra covers, dåliga covers, märkliga covers och på olika sätt intressanta covers. Ni andra på redaktionen kan gärna slänga uppp nåt ni med om ni vill. Och ni övriga kan gärna inkomma med tips. Första låten kommer i detta inlägget.

------------------------------------------------------------------------
Summernight City

Vi börjar med att chocka FH och glädja Anti med att slänga upp en Abbalåt. Anledningen till att denna får börja är att det var den låten som gav mig idén till hela projektet.

Therions version av Summernight City var från början tänkt att representera bandet i SVALFSIM. Men sen kände jag att det skulle bli tetigt att ha en lt av ABBA i just det projektet så de fick komma med med en av sina egna låtar. Men jag tyckte ändå att detta var en intressant cover och att det kunde vara kul att få med den på bloggen på nåt sätt när SVALFSIM är klart och så kläcktes idén.

Jag tycker själv att det är en rätt bra cover på en något bortglömd och underskattad Abbalåt. Therion är hyfsat trogna originalet, de gör inte om låten så mycket att det i praktiken blir en annan låt. Men de lyckas samtidigt sätta sin prägel på den och ge låten sitt eget sound så att det låter som en riktigt typisk Therionlåt. Och det av ett band som egentligen rör sig i en annan genre än ABBA.


Therions version

Och så ABBAs original

Kommentarer
Postat av: Ida

Therions version är ju mkt bättre! Är iofs inte så himla jätteförtjust i ABBAs sound, och jag orkar nästan aldrig lyssna på en hel låt med dem för de sjunger de sista raderna om och om och om igen tills de till slut äntligen fadar ut låten...



Ja det är ju skönt att det finns andra ointresserade i denna utseendefixerade värld! Jag ska inte sticka under stolen med att jag gärna klär mig snyggt, men det är ju vad JAG anser vara snyggt som gäller inte vad alla andra töntar tycker.



Jaså, mungiga minsann? Har provat det en gång, men det gick inte så bra har jag för mig. Var svårare än vad jag trodde det skulle va. Själv spelade jag tvärflöjt i min ungdom. Häftigt va!?



2009-05-11 @ 23:27:21
URL: http://daaarlingen.blogg.se/
Postat av: Ida

Men när du då spelar kam, vad använder du då för smörpapper? Vilka melodier kan du spela?



Jag kan säga så mkt som såhär att jag TYCKTE att det var en briljant uppfinning att bara ligga och spela tv-spel och titta på tv hela dagarna förut. Dock inte fotbollsspel, utan endera super nintendo eller ett OS Turin-spel till Xbox som var jäääävligt roligt! Och inte heller fotboll som tv-program (fotboll är helt enkelt inte min bag...). Men nuförtiden är jag alldeles för rastlös för att ha "ork" till att ligga och slappa mer än ett par timmar.





2009-05-11 @ 23:31:42
URL: http://daaarlingen.blogg.se/
Postat av: Ida

Och varför i hela friden skulle jag vara rädd för att ni skriver nåt till mig på facebook? Bara ni inte kallar mig dumma saker...



15 platser... ska det vara städer eller orter eller PLATSER, typ hor-meckat vid tjeckisa gränsen...?

2009-05-11 @ 23:37:37
URL: http://daaarlingen.blogg.se/
Postat av: Ida

SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM

2009-05-11 @ 23:38:49
URL: http://daaarlingen.blogg.se/
Postat av: Ida

Hur tycker du att en bra tvättkorg ska vara?

Läs gärna min blogg och KOMMENTERA!

Tihi

Ha en bra kväll! ;)

Tihi

2009-05-11 @ 23:40:39
URL: http://daaarlingen.blogg.se/
Postat av: Ida

Nej det tror jag inte. Syster Yster är min syster (oväntat va!),och jag har ingen aning om vem Boris Borissa är.... Förresten var det väldigt längesen jag hörde nåt från denne.



Oooh, kanske du kan lägga ut bilder på din tvättkorg!?

Har ingen aning om vad kazoo är...? Så jag vet inte om det räknas.



Ja bandy kan jag ju tänka mig att det är bäst live. på teve ser man ju aldrig bollen. Kan tycka det är roligt att titta på fotboll live, men det är isf när min lillebror eller nån pojkvän spelar. Annars är det tråkigt. Tycker däremot det kan vara riktigt trevligt att titta på fotboll när det är VM och EM. Men vanlig ligafotboll kräks jag av.

Nej Härnösand är bara ett stenkast härifrån, men Älgarna intresserar mig inte särskilt mkt... Bara om vi spöar skiten ur dem!!!



Jaaa I´m sorry about that. fattade först inte vem det var, men sen började jag ana att det var kanske någon av er då.. Men råkade trycka på Ignorera-knappen ist för Confirm. Men nu har jag äntligen blivit din vän!! ;)

2009-05-12 @ 01:03:19
URL: http://daaarlingen.blogg.se/
Postat av: BorisBorissa

Pratar man om trollen.....

Kul kategori: covers. Här får ni något att fundera över. Vengaboys - We're Going To Ibiza, är en cover. Men vilka gjorde orginalet och vart gick resan den gången????

Mvh, Boris.

2009-05-12 @ 15:45:58
Postat av: Glenn

Children of Bodom med Britneys ``oops i did it again``

2009-05-12 @ 19:31:53
URL: http://ironinsforkampar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0