Resan-Etapp 10.

Resan är inne på sin tionde etapp när vi rullar ut från Wien med riktning mot Ulm. Glenn tyckte vi skulle, som han så vackert formulerade det "Skit i att berätta nåt om Ulm eftersom alla redan måste veta allt" , men vi väljer ändå att berätta lite om våra strapatser där nedan.
Nåväl, vi lämnade ett regnmörkt Wien vid 09:00, vår vanliga avresetid. Vår avresetid har förövrigt enbart AH gnällt på alla andra inser att man ska upp på morgonen för att utnyttja dagen.
Ulm har en lång historia redan år 5000fvt fanns det en bosättning strax utanför stadskärnan och sedan dess har Ulm, tvärtemot vad Paddan trodde, faktiskt utvecklats rejält.
Etappen idag är 54,7mil lång och beräknas ta i ren restid 5timmar och 31minuter.

Anti och AH som är vårt kära resgängs främsta förkämpar av gamla slott och dylika bvyggnader njöt när vår resa gick genom Bayern och vi fick se följande slott trona upp sig:

Mycket vackert och även FH som är rätt mångsidig när det kommer till kunskap och kan lite om allt tyckte det var väl värt ett besök. BB däremot gnällde och sa att det inte liknade ett tält och därmed borde diskas som boplats såväl i nutiden som dåtiden och framtiden.
Vi besökte slottet och njöt av dess storslagenhet, tyvärr tog vi inga bilder men vi hittade denna bild där snön gör att det ser ännu mäktigare ut än när vi var där.
Vi åt även en klassisk slottsmiddag i slottets restaurang innan vi styr vidare mot Ulm.
AH blir alldeles till sig när han får reda på att Uli Hoeneß är från Ulm och därför för att stilla den gode AHs nerver åker vi direkt till Ulm där AH andas ut och säger "Det är få förunnat att få andas samma luft som den stora Uli Hoeneß har gjort" vi andra tittar lite lätt på varandra och suckar....
Men vi tar in på vandrarhemmet vi bokat, efter några dagar på en camping kan det vara skönt med riktigt tak över huvudet en natt, BB vägrar dock ligga i sin säng utan tar ner madrassen och bygger en koja av sina sängkläder på samma sätt som man gjorde när man var liten.
Tjejerna njuter av att ha funnit ett spa intill dit även Paddan och Deve går med medan övriga tar sig en tupplur innan vi ger oss ut en sväng på Ulms gator och torg.
Ulm är mycket vackert även om det syns på denna bild att det var rejält dimmigt.

Vi fortsatte vår vandring runt i staden och efter en stund lättade dimman och det blev vackert väder då såg vi den vackra katedralen

Panorama of Ulm Cathedral

Sedan tyckte vi att det var helt otroligt att vi befann oss i Einsteins födelseort och begav oss till hans födelseadress (nej,anti han lever inte idag) på Bahnhofstrasse 20 och kände hur historiskt viktig mark det var.

The house where Einstein was bornHuset där Einstein föddes.

Sedan var det tillbaka till vandrarhemmet där vi efter ett lättare mål mat lade oss för att sova,imorgon var det ju en ny etapp.....