Kal!

Under första världskriget var Kal vicevärd och en jul blev han hembjuden på middag hos värden. Mitt på ett stort bord stod en gryta med glögg. Kal smög sig försiktigt fram till grytan, tittade misstänksamt ner i den men öste i alla fall upp ett par skedar i en djup tallrik. Han smakade änsligt på anrättningen, smakade sen en gång till och ytterligare en gång - oh strax därefter gick han fram till värden, slog han på axeln och sa:
  - Det var inte dåligt påhittat att hälla brännvin i nyponsoppan!



Kal: - Knut var en sån där korsordsboxare - han kom in lodrätt och bars ut vågrätt.



Kal är på restaurang Kusten och när han skull gå hem ser han att det bland rockarna i tamburen hänger ett paraply med en lapp med orden: "Ägaren av detta paraply är boxare och befinner sig i närheten." Kal känner sig utmanad, det kliar i hans fingrar så tar han paraplyn och skriver på lappen: "Den som knycket paraplyt är matatonlöpare och befinner sin inte i närheten."



Kal: - Dom pratar så mycket om mjukt vatten och hårt vatten. Här i Göteborg har vi så hårt vatten att vi får blåmärken när vi tvättar oss!



Kal förklarar livets mysterium för sin son: "Det var en stork som kom med dig och mig, men det var en papegoja som kom med din mamma!"



Kal: - En gång när jag segla på Afrika så såg jag en kannibal som fick hösnuva när han åt upp en gräsänka!



Kal när han läst tidningen: - Här står det att dom ska bygga ett jättesjukhus i Kungälv.
Vad ska det vara bra för - det finns väl inte många jättar i den stan?



Kal: - Om man skulle döma allting efter utseendet, så skulle man ju aldrig äta ostron.



Kal: - Osborn är mekaniskt begåvad - tyvärr har han flera skruvar lösa.



Kal: - När jag segla till sjöss, så kom vi till Sahara en gång och där var det så varmt att vi var tvungna att göra upp en eld för att få lite svalka!



Kal: - Tjuvar klarar sig alltid. Men om en hederlig karl stjäl nåt så åker han genast fast!



Kal: - Man får se mycket konstigt när man är till sjöss. En gång kom vi till Hongkong och där såg vi såna där kärror som kallas för rickshaws - och dom drogs av små hästar som såg ut precis som människor!



Kal: - Ada gillar inte det här med fiske. Förra söndan så klagade hon: "Ska du ut och fiska igen, det har varit likadant varenda söndag sen vi gifte oss för fyrtio år sen, om du stannar hemma en söndag hos mig så tror jag att jag skulle få en sån chock att jag skulle ramla ner och dö." "Ta det lugnt", svarade jag, "försök inte komma med några mutor!"



Kal: - När jag gick in på resebyrån och bad att köpa en tur och returbiljett till Neapel, så sa dom att dom bara hade enkla biljetter dit!



Kal: - Jag har talproblem. Så fort jag öppnar mun hemma så blir jag avbruten.



Kal: - Hjalmar tog en livförsäkring. Men det hjälpte inte - han dog ändå.



Kal: - Min kusin Bertil är hederligheten själv. Han skulle aldrig drömma om att ta någonting. Han har arbetat på Valhalla-badet i fem år nu och ännu inte tagit ett enda bad!



Kal: - TV-tittarna i Venedig har nog en väldig massa kanaler att välja på.



Kal är på restaurang och hittar ett hår i sin omelett och säger till kyparen:
  - Ta ut den här och ge mig en som är flintskallig!



Kal - Trohet och trohet, det heter inte trohet utan lathet!



Kal: - Vem var egentligen Moder Svea gift med?



Kal: - Adas bror Holger är en stor djurvän. I går satte han sin sista skjorta på en häst på Åby.



Kal: - Dom snackar så mycket nu för tiden om löneglidning hit och löneglidning dit. Fan, för mig har det bara varit bakhalt de senaste tio åren!



Kal: - Beda och hennes syster Vivan är lika som två bär - ett blåbär och ett lingon.



Kal: - Det är med snapsglas som med kvinnobröst. Ett är för lite och tre är för mycket.



Kal: - Allting jämnar ut sig. När man får mindre hår att kamma får man i stället mer ansikte att tvätta.



Kal efter ett par års äktenskap: "En man vet inte vad lycka är förrän han är gift. Och då är det för sent."



Kal: "Om man har försagt sig så har man sagt för mycket. Om man har försovit sig så har man sovit för mycket. Om man har förlovat sig så har man..."



Kal: "Lokaliseringspolitik - det är en fråga som många har svårt för fram på småtimmarna..."



Kal: "Man skall aldrig ge upp hoppet. Se på hästarna - för femti år sen var dom värdelösa och i dag är dom statussymboler!"



Kal: "Först skapade Gud världen, sen vilade han. Sen skapade han mannen, sen vilade han igen. Därefter skapade han kvinnan. Och sen dess har varken Gud eller mannen vilat."



Kal: "Hur kan man föra någon bakom ljuset - så fort som det går?"



Kal: "Man ska vara glad att man har sprit i kroppen - och inte tvärt om."



Kal läsande en tidning: "Här står det 'Väck ej den björn som sover'. Vilken björn ska man då väcka?"



Kal: "Den som anser hjulet vara världens bästa uppfinning har aldrig spelat roulett."



Kal: "Dom pratar så mycket nu för tiden om full sysselsättning och sånt där. Men det ska jag bara säga, att om en har en motorbåt och en tobakspipa och en vanlig livrem så behöver en aldrig vara utan sysselsättning. För krånglar inte motorn på båten så kan en ge sig skam på att pipan slocknad eller också tappar en byxorna!"



Kal: "Att sitta på en brygga ute i skärgården och meta ger ro åt själen, men man blir ju himmelsblå förbannad om det inte nappar!"



Kal: "Jag mådde fint - ända tills jag vaknade i morse!"



Kal: "Sova är det skönaste som finns - näst intill Ada."

Kommentarer
Postat av: Ida

Vart tog Ada vägen då..?



Det bidde morotssoppa idag - helt potatislöst alltså. Får allt ta och slänga dem nu tror jag..

Och vad bra att ni tog reda på det där om Alice Bah! Somnar nog bättre ikväll tacka vare det..

2008-05-14 @ 19:29:26
URL: http://daaarlingen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0