Peter "Foppa" Forsberg har lagt av

Peter "Foppa" Forsberg - en av mina absolut största förebilder - har lagt skridskorna på hyllan. EFter ett flertal år med en strulande fot har han gång på gång försökt göra comeback, och varje gång har det också blivit succé... rent poängmässigt. Men foten har fortsatt att strula, och inte heller den här gången höll den för fortsatt spel. Ingen har förmodligen kunnat undgå att höra att "Foppa", för en dryg vecka sedan, skrev ett nytt kontrakt med Colorado som han skördade stora framgångar med tidigare under 2000-talet. Jag bevittnade hans två första matchen via diverse streamar på nätet och tyckte liksom alla experter att han såg oförskämt pigg ut med tanke på hur länge han varit borta från hetluften. Så beskedet som kom idag, att han väljer att lägga av, kom mer eller mindre som en chock. I normala fall hade man nog inte kunnat räkna bort ytterligare försök att komma tillbaka, men efter att ha sett presskonferansen där han inte kunde hålla tårna tillbaka så är jag ganska säker på att det definitivt är över nu.

Trots att karrären mer eller mindre blev halverad på grund av alla skador hann "Foppa" med att vinna i princip allting som kan vinnas. Att rabbla upp hela meritlistan skulle ta halva natten så för att göra det enkelt kan man säga att det enda av värde som "Foppa" aldrig fick vinna var ett SM-guld med sitt älskade Modo. I övrigt kammade han hem allt prestigefylt, såsom OS-guld, VM-guld, Stanley Cup-seger, seger i poängligan och mycket, mycket mer! Jag minns inte när jag såg "Foppa" spela för första gången, men mina tydligaste minnen från hans karriär kommer från min egen barndom när jag minns hur jag via TV:n fick se när han bröt av sin klubba efter en finaltorsk i en SM-finalserie. Och självklart OS-straffen från 1994! En annan riktig höjdpunkt var den klassiska VM-kvartsfinalen i Finland 2003 där han var med och vände ett 1-5-underläge till seger med 6-5.

Foppa må ha lagt skridskorna på hyllan, men han kommer alltid att förbli KUNG FOPPA, sveriges kanske störste idrottare genom tiderna!

/Anti





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0