Melodifestivalen 2011 - Deltävling 3 - Eftersnack

SKANDAL!!! Det är det enda man kan säga. Svenska folket har NÄSTAN börjat förstå det här med musik nu (och vad ska jag då kunna klaga på?), 3 av mina 4 favoriter gick nämligen vidare till final och andra chansen. Att The Playtones gick vidare som andra finalist var klockrent. Låten kanske inte är den häftigaste i startfältet, men det är kvalité rakt igenom! Eric Saade tog hand om den första finalplatsen, en cool låt men riktigt bra koreografi med sönderslagna fönster och avancerad dans. Det enda negativa, som faktiskt är värt att kalla SKANDAL, är att låten påminner väldigt mycket om Glenmarks bidrag från 1984 "Kall som is". Jag har själv jämfört låtarna och hör att det finns klara likheter, så Saade får därmed ett stort minus hos mig inför fortsättningen. Men vad som egentligen är mer förbryllande är att folk kommer ihåg så pass gamla schlagerlåtar och kan höra om det är plagiat eller ej. Nästan lite sjukt!

Till andra chansen gick Sara Varga och Shirleys Angels. Att Varga gick vidare var helt rätt, men däremot är jag inte nöjd med att "MILF-trion" (som de blev kallade) tog sig vidare. Sebastian var betydligt bättre än dem, och likaså Simon Forsberg, som förövrigt slutade sist med sin ganska stillsamma ballad. Just sett till Forsberg tycker jag att han fick låten att bli riktigt bra tillslut, men tyvärr verkar inte längre Melodifestivalen vara rätt forum för vackra ballader. Folk vill ha rock n' roll, glitter och glamour... speciellt Andra Halvan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0