Division 1-kval i ishockey i Götaland

Då jag (Andra Halvan) följt mitt favoritlag Bäcken i många år nu och de dessutom gjort en bra säsong och gått till kval föreslog de distingerade gentlemännen Anti och Första Halvan att jag skulle ta och Blogga om det!

De 8 bästa lagen i Division 2 södra A respektive B går in i första omgången enligt följande:

Vänersborg (5A) - Limhamn (4B)
Värnamo (6B) - Bäcken (3A)
Tyringe (5B) - Nittorp (4A)
Boro/Vetlanda (7B) - Ulricehamn (2A)
Alvesta (8B) - Motala (1A)
Skara (7A) - Vimmery (2B)
Dalen (8A) - Helsingborg (1B)
Alingsås (6A) - Kallinge/Ronneby (3B)

Siffran inom parantes är tabellplacering och bokstaven är vilken serie laget kommer från.
Det sämst placerade laget börjar hemma. Bäst av tre matcher gäller. Eventuell tredje och avgörande match spelas hemma hos det bäst placerade laget. Första matchen går torsdag. Retur på lördag och eventuell avgörande på söndag.

Innan jag börjar tippa vill jag påpeka att jag har rätt dålig koll på B-serien och ej sett några matcher därifrån. Men tippa fel kan jag nog göra ändå.

Vänersborg - Limhamn
Limhamn var bara två poäng från andraplatsen och ser ut som ett stabilt lag. Vänersborg har jag sett och det är helt klart ett lag med kvaliteer. Deras problem är dock bakåt, de släpper in mycket mål. Flest av alla i topp 8 i sin serie faktiskt. Visserligen gör de mycket mål också och deras Markus Andersson är trea i seriens poängliga. Deras svaghet bakåt gör dock att jag tror Limhamn drar det längsta stråt efter tre hårda matcher.

Värnamo - Bäcken
Mitt eget lag och då kommer ju mycket känslor, förhoppningar och nerver in i tipset. Bäcken har vart bättre i sin grundserie och tror Bäcken vinner detta men kommer få slita hårt och även detta möte kommer gå till tre matcher.

Tyringe - Nittorp
Nittorp är ett spelskickligt lag. Deras första match mot Bäcken var den bästa jag sett i år. De borde egentligen hamnat högre och jag sticker ut skägget och tippar Nittorpsavancemang med två raka matcher. Lite frågetecken för formen dock då de tappa i kampen om andraplats lite oväntat tidigt.

Boro/Vetlanda - Ulricehamn
Visserligen har Boro värvat i slutet och lär ofta gå långt i kval, men mot ett formstarkt Ulricehamn bör det bli respass. Kan nog bjuda till rejält hemma men jag tror på två raka ändå.

Alvesta - Motala
Motala har vart överlägsna. 2-0 i matcher till Östgötarna.

Skara - Vimmerby
Hårdsatsande smålänningar mot ett Skara som var med högt upp i början men sackat efter allt mer bör bli 2-0 i matcher till Vimmerby.

Dalen - Helsingborg
Dalen kämpar hårt och kan va jobbiga att möta men bör inte räcka mot seriesegraren Helsingborg. 2-0 till skåningarna.

Alingsås - Kallinge/Ronneby
Alingsås är bra. Började säsongen knackigt men kommit allt starkare på slutet. Dock möter de en serietrea med 70 poäng och 64 plusmål i bagaget. Jag tror potäterna kommer sälja sig dyrt och vinna hemma ikväll, men i Blekinge tar det nog stopp. Mot enklare motstånd hade de kunnat ta sig vidare ("No shit!" tänker FH nu) men jag tror de kommer straffas för sin svaga säsongsstart i form av en för svår motståndare. 2-1 i matcher till Kallinge/Ronneby.

Jag kommer bevaka hela kvalet här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0