24 dec.

Idag är det julafton och kalendrarna tar därmed slut (förutom Bamses julkalender som iaf när halvorna var små hade 25luckor, med kommunism får man mer helt enkelt) men jag avslutar med den kalender jag personligen anser bäst genom alla tider.
En kalender som står över alla andra och som verkligen är vintrig och julig till skillnad från de flesta andra.


Kalendern gick 1991 och en av anledningarna till att jag personligen gillar denna extra mycket är givetvis att det var en perfekt ålder man var i när den gick första gången.
Jag ser fortfarande denna kalender VARJE år, ett avsnitt om dagen och kan nu avsnitten utantill men tradition är tradition och får ej brytas.
Dessutom innehåller denna kalendern den bästa beskrivningen av hur man som knodd upplevde julafton genom Håkans kommentar när han föreslagit för Sune att de den 23e ska flytta fram klockorna så att det blir julafton snabbare och Sune säger att man inte kan fuska med tiden varvid Håkan säger "Men på Julafton är det ju tiden som fuskar med människorna,för först är klockan 11 i åtta timmar och mamma lagar mat och när klockan sedan äntligen blir två så är det bara en minut till julafton är slut" eller ungefär så säger han iaf.

Författarna Sören Olsson (som förövrigt på facebook kommenterar varje avsnitt i Sunes Jul gruppen) samt Anders Jacobsson skrev förutom de framgångsrika Sune-böckerna även Bert-böckerna och är en stor del av ens uppväxt.
Kalendern blev en gigantisk succé och det beror givetvis på att den passade alla såväl barn som vuxna. Serien gick även i repris, dock ej som julkalender, såväl dec 95-jan 96 samt dec00-jan 01.

En rolig notis är att när norrmän kallades "idioter" kom det en protest från den norska ambassaden i Sverige. Tala om att vara överkänsliga...

Slutligen när nu min kalender tagit slut vill jag bara ta tillfället i akt och önska alla och envar GOD JUL!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0