Dagens matcher.

Dag 2 i fotbollsvm står för dörren och idag börjar det verkligen på allvar, det är första dagen med TRE matcher och vi alla isolerar oss från allt och alla och tittar.

Sydkorea-Grekland.
En troligen jämn tillställning om ni frågar mig (det är det aldrig nån som gör men jag säger vad jag tycker ändå) och båda lagen lär vara hyfsat nöjda med ett oavgjort resultat vilket jag även tror det blir. 1-1 är mitt tips efter att Sydkorea tagit ledningen och Grekerna sedan lyft fram allt de har och trycker in 1-1 på slutet då luftspelet inte direkt är Sydkoreas starkaste sida. Så var det med den saken.

Argentina-Nigeria.
Här haglar frågorna inför matchen. Har Lars-Rolands fått såpass ordning på Nigerias försvarsspel att man kan stå emot Argentinas gigantiskt starka offensiv? Hur lång tid tar det innan Maradona får tillrättavisningar av domaren? Hur många mål gör vms förmodade kung Messi? Kommer 47årige Kanu att gör någon nytta? Drabbas Nigeria av det sedvanliga afrikanska problemet med för svag målvakt? Ja som sagt frågorna är fler än de år yngre Patrick Ekwall försöker se ut som trots att han snart är 50.
Argentina är, rätt coachat, det överlägset bästa fotbollslaget av de två men Lasse Lagerbäck har ju klarat oavgjort mot Argentina med ett på pappret underlägset lag förut och som sagt Maradonas taktiska kunnande är ju inte på topp. Jag tror vi får sett ett Argentina som kommer gå stenhårt framåt och ett Nigeria som framförallt måste klara första tjugo för att inte få storpisk. Jag tror personligen inte att Nigeria kommer kunna klara av Argentina här, trots att de kommer vara bättre organiserade defensivt än någonsin. Argentinas offensiv är helt enkelt alldeles för bra, ibland behövs det inte djupare analyser än att det ena laget är såpass mycket bättre än det andra. 3-1 till Argentina kommer slutresultatet skrivas till. Nigerias mål blir ett tröstmål när Argenina slappnar av på slutet.

England-USA.
I Sverige verkar dagens match vara den föregående, men i min bok så är denna kamp dagens match. Det finns så mycket inbyggt i detta möte. England har som alltid kraven på sig att vinna turneringen och USA vill visa hemlandet att "soccer" (det heter football!!!) är något stort som folket hemmavid ska vara stolta över sitt landslag i.
Det blir en hård kamp det här, det må vara lätt att avfärda USA i fotboll men det tyder på okunnighet och vi såg ju bara ifjol i confederations cup vad USA kan åstadkomma.
Jag tror förvisso på engelsk seger men det blir tufft. 2-0 till England är mitt resultattips. Båda i första halvlek.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0