Tredje luckan med Andra Halvan

Pepparkaksdegen är gjord, julen närmar sig. Bakandets högtid. Det finns nog ingen högtid eller tid på året som är så förknippat med speciella smaker och dofter. Och smakerna är många och varierade. Förvisso äts det en hel del vid påsk också (speciellt FHs favoritkäk) men julen är verkligen ätandets högtid och det är nåt jag verkligen gillar. Det är så gediget på nåt vis. Och alla har sina favoriter.

Undrar om bocken i Gävle kommer brinna upp i år förresten. Ganska märklig tradition det där men julen är fylld med udda traditioner. Julen som högtid är ju som en sorts symbios, en hybridhögtid. De gamla hedniska traditionerna gjordes om till kristna och fick andra uttryck samtidigt som mycket av det gamla och gammal folktro levt kvar Sen har traditioner växt fram, förändrats och lånats in från in från olika håll.

För att göra en DV och byta ämne så kommer helgen spenderas på kviberg, så får ni lista ut resten själva.

Som ni säkert noterat har jag egentligen ingen särskild genomgående tanke bakom mina julluckor som de andra har. Fast allmänt svammel är kanske min uppgift på redaktionen? Nån ska ju göra det med. En genomgående grej är dock julsångerna, och vad som räknas som julsång eller ej avgör jag enväldigt... De kommer dock i många varianter, klämkäcka barnsånger, vackra psalmer och fyllesånger. En som jag tycker är ganska märklig är den amerikanska jättekäcka Santa Claus is coming to town, där delar av texten verkar förespråke nåt sorts övervakningsideal som hade gjort George Orwell avundsjuk. Så därför kör vi den idag, framförd av en av mina och FHs gemensamma idoler (eller nåt, han kommer fatta, men ingen annan, som ska vara) ingen mindre än Alice Cooper, håll tid godo!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0