Regler och ljuddämpare
Hej kära dagbok!
Nu är klockan snart 02:00, det är natt och alla i huset sover, tror jag. Huruvida folk sover eller ej är egentligen totalt oviktigt så därför skiter vi i det... Men jag tror i alla fall att alla sover, utom jag då! Under de senaste dagarna har jag funderat en del kring den nya ljuddämparen som samtliga speedwayserier runt om i världen måste använda sig av från och med nästa år. Igår såg jag ett videoreportage (länk) där man både kunde se hur den ser ut och höra hur den låter, och såhär efteråt kan jag inte direkt påstå att jag tycker man för utvecklingen åt rätt håll. För det första får den nya ljuddämparen cyklarna att låta som motorsågar (R.I.P det "basiga" mullret), för det andra är den ful och för det tredje påverkar även ljuddämparen motorn på ett negativt sätt så till vida att motorerna enklare blir överhettade, vilket i sin tur kommer att resultera i betydligt fler stopp framöver, såvida man inte kan "bygga" om motorerna också vilket lär kosta väldigt mycket, och vilket säkerligen kommer få en del förare att ge upp sina karriärer.
Nu toalettpaus! ... Sådärja! Vart var vi... just ja...
För de aktiva förarna verkar det alltså inte finnas en enda fördel med de nya ljuddämparna, och för oss supportrar finns det inte heller något att vinna. Att se en massa stopp förstöra tävlingar är inget man vill göra, och att dessutom förstöra ljudet med ett fjolligt motorsågssurrande gör inte heller saken bättre. De enda som har någonting att vinna på det hela är nog alla speedwayhatare runt om i samhället som stör sig på att det brummar lite några gånger under ett par timmar, ett par gånger per år. När jag var i Göteborg tidigare i år (naturligtvis för att se Grand Prixet) pågick någon fotbollsmatch på Gamla Ullevi (eller vad det nu heter, den lilla arenan som de byggde om). Publikvrålet från den matchen hördes klart och tydligt i halva stan, men störande publikvrål är dock ingenting man diskuterar. Men faktum är att människor har en förmåga att kunna låta minst lika mycket som ett par motorcyklar, men kanske är människovrål "finare" än mekanisk "musik". Men, men... Det är bara att hoppas på att förarna strejkar mot den nya ljuddämparen och att man kan dumpa den så fort som möjligt.
Den nya fula ljuddämparen...
En annan sak som har kommit upp på tapeten är Svemos nya snittregler som börjar tillämpas nästa år, eller redan i år beroende på hur man ser på saken. Från och med nästa år kommer samtliga snitt beräknas enligt följade modell; poäng / heat * 4. Jag vet inte hur dagens snitt räknas ut och visst kanske det är dags för någon form av "uppdatering", men det nya systemet gör tyvärr att många unga förare kommer att få svårt att hävda sig framöver, kanske även svårt att få åktillfällen. Sett till Indianerna som jag håller på har vår unge dansk Leon Madsen kört ihop 52 poäng på 33 heat och höjt sitt ingångssnitt från 2.00 till hela 4.13. Med det tidigare systemet hade Madsen, nästa år, fått fortsätta med det snitt han avslutar årets säsong med, vilket lär bli runt 4, men med det nya systemet blir så ej fallet.
Med den nya modellen 52/33*4 kommer Madsen få ett snitt på 6.3, alltså en höjning på 2,17 poäng enbart på grund av det nya sättet att räkna ut snitten. För att sätta detta snitt i en kontext får en förare som Joonas Kylmäkorpi ett snitt på 3.37, Renat Gafurov ett snitt på 4.38 och Matej Ferjan ett snitt på 3.09. Dessa förare ska i normala fall vara bättre än Madsen (åtmonstone än så länge), så man undrar ju vilka förare man kommer välja att åka med. En bra förare på 3 poäng eller en lovande ung förare på 6.3 poäng och som nästan har samma snitt som en GP-förare... Hade man inte haft något taksnitt hade snittet inte varit några problem, men med ett taksnitt på 42.00 är 6.3 väldigt mycket.
Risken med det hela är som sagt att unga förare riskerar att ratas och det är det sista speedwaysporten skulle behöva. Kort och gott känns det som att Svemo har fattat ännu ett ogenomtänkt beslut. Grattis och god natt!
Nu är klockan snart 02:00, det är natt och alla i huset sover, tror jag. Huruvida folk sover eller ej är egentligen totalt oviktigt så därför skiter vi i det... Men jag tror i alla fall att alla sover, utom jag då! Under de senaste dagarna har jag funderat en del kring den nya ljuddämparen som samtliga speedwayserier runt om i världen måste använda sig av från och med nästa år. Igår såg jag ett videoreportage (länk) där man både kunde se hur den ser ut och höra hur den låter, och såhär efteråt kan jag inte direkt påstå att jag tycker man för utvecklingen åt rätt håll. För det första får den nya ljuddämparen cyklarna att låta som motorsågar (R.I.P det "basiga" mullret), för det andra är den ful och för det tredje påverkar även ljuddämparen motorn på ett negativt sätt så till vida att motorerna enklare blir överhettade, vilket i sin tur kommer att resultera i betydligt fler stopp framöver, såvida man inte kan "bygga" om motorerna också vilket lär kosta väldigt mycket, och vilket säkerligen kommer få en del förare att ge upp sina karriärer.
Nu toalettpaus! ... Sådärja! Vart var vi... just ja...
För de aktiva förarna verkar det alltså inte finnas en enda fördel med de nya ljuddämparna, och för oss supportrar finns det inte heller något att vinna. Att se en massa stopp förstöra tävlingar är inget man vill göra, och att dessutom förstöra ljudet med ett fjolligt motorsågssurrande gör inte heller saken bättre. De enda som har någonting att vinna på det hela är nog alla speedwayhatare runt om i samhället som stör sig på att det brummar lite några gånger under ett par timmar, ett par gånger per år. När jag var i Göteborg tidigare i år (naturligtvis för att se Grand Prixet) pågick någon fotbollsmatch på Gamla Ullevi (eller vad det nu heter, den lilla arenan som de byggde om). Publikvrålet från den matchen hördes klart och tydligt i halva stan, men störande publikvrål är dock ingenting man diskuterar. Men faktum är att människor har en förmåga att kunna låta minst lika mycket som ett par motorcyklar, men kanske är människovrål "finare" än mekanisk "musik". Men, men... Det är bara att hoppas på att förarna strejkar mot den nya ljuddämparen och att man kan dumpa den så fort som möjligt.
Den nya fula ljuddämparen...
En annan sak som har kommit upp på tapeten är Svemos nya snittregler som börjar tillämpas nästa år, eller redan i år beroende på hur man ser på saken. Från och med nästa år kommer samtliga snitt beräknas enligt följade modell; poäng / heat * 4. Jag vet inte hur dagens snitt räknas ut och visst kanske det är dags för någon form av "uppdatering", men det nya systemet gör tyvärr att många unga förare kommer att få svårt att hävda sig framöver, kanske även svårt att få åktillfällen. Sett till Indianerna som jag håller på har vår unge dansk Leon Madsen kört ihop 52 poäng på 33 heat och höjt sitt ingångssnitt från 2.00 till hela 4.13. Med det tidigare systemet hade Madsen, nästa år, fått fortsätta med det snitt han avslutar årets säsong med, vilket lär bli runt 4, men med det nya systemet blir så ej fallet.
Med den nya modellen 52/33*4 kommer Madsen få ett snitt på 6.3, alltså en höjning på 2,17 poäng enbart på grund av det nya sättet att räkna ut snitten. För att sätta detta snitt i en kontext får en förare som Joonas Kylmäkorpi ett snitt på 3.37, Renat Gafurov ett snitt på 4.38 och Matej Ferjan ett snitt på 3.09. Dessa förare ska i normala fall vara bättre än Madsen (åtmonstone än så länge), så man undrar ju vilka förare man kommer välja att åka med. En bra förare på 3 poäng eller en lovande ung förare på 6.3 poäng och som nästan har samma snitt som en GP-förare... Hade man inte haft något taksnitt hade snittet inte varit några problem, men med ett taksnitt på 42.00 är 6.3 väldigt mycket.
Risken med det hela är som sagt att unga förare riskerar att ratas och det är det sista speedwaysporten skulle behöva. Kort och gott känns det som att Svemo har fattat ännu ett ogenomtänkt beslut. Grattis och god natt!
Kommentarer
Postat av: Bajsugglan
Wow, vilken ljuddämpare! Den ser ut som ett gris-tryne!!svinkul!
Trackback