En resa bakåt i tiden

En dag som har passerat kommer aldrig tillbaka. Bygger man däremot upp en tidsepok med icke-levande "föremål" så finns det dock ett litet kryphål. Ett kryphål som tillåter en att resa bakåt i tiden! Det är exakt enligt denna premiss många muséer runt om i världen är uppbyggda. De visar upp föremål från olika tidsperioder och ger besökaren en chans att uppleva, se och känna hur det var under den aktuella tidsperioden. Men det är dock inte några museum jag främst tänker på när jag skriver detta inlägg. Under den gångna helgen arrangerades nämligen 44-årsracet på Linköpings Motorstadion. En mycket trevlig tradition där publiken erbjuds att se på flera olika klasser av roadracing, motocross, speedway och sidovagnsrace (inom de tre nämnda kategorierna).

Min far har sedan många år varit en trogen besökare till detta arrangemang, och i år passade även jag på att följa med. Såhär en dryg dag efteråt kan jag inte påstå att jag ångrar att jag hängde med. Faktum är att det var riktigt kul. Det fanns hur mycket som helst att se, oavsett vilket håll man vände blicken åt var det alltid något race man kunde kolla på, och bortsett från alla tävlingar fanns det även en del "butikstält" man kunde besöka. Tävlingarna i sig var jag faktiskt ganska imponerad över. På förhand trodde jag att det skulle vara ganska avslaget men faktum är att det, trots att många kombatanter hade sina bästa år bakom sig, var ganska tuffa tuffa dueller. Naturligtvis var de unga killarna hetast, men även de äldsta gubbarna kämpade på beundransvärt bra! Exempelvis körde 90-årige Olle Åhnström speedway, och han gjorde det minst sagt med bravur då han vann sitt heat före betydligt yngre förare!

Att se alla gamla gubbar utmana den yngre generationen var en trevlig upplevelse som jag tror fick de flesta besökarna att minnas det som varit. Alla som var där levde inte i nuet, de reste istället bakåt i tiden och njöt av livet i det förflutna. Och så även jag.

Självklart blev det också en hel del bilder!




KLICKA HÄR FÖR ATT SE ALLA BILDERNA!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0