Ett par mästerverk till

Idag är det så dags att presentera ytterligare två mästerverk, som jag mästerfotografen Anti, har tagit. Njut!

En bild från Norrköping är ett foto från Karl Johans park i, just det, Norrköping! Den är tagen under en solig vårdag och är en personlig favorit bland mina egna "skapelser". I förgrunden syns ryggen på en staty av den svenske - men nu avlidne - kungen Karl XIV Johan, eller Jean-Baptiste Bernadotte, som han hette från början. Statyn tillverkades i München och upprestes i parken år 1846. Den svenske konungen blickar ut över ett soligt Norrköping och till vänster i bakgrunden kan man exempelvis se det 68 meter höga rådhuset, som byggdes mellan åren 1907-1910. På toppen av rådhuset står en 4,5 meter förgylld staty av stadens skyddshelgon Sankt Olof, i folkmun kallad Gull-Olle.


Isracing-dubb är ett foto på en isracing-dubb, som en gång har suttit på ett isracinghjul. En isracingcykel har cirka 300 dubbar - 120 på framhjulet och 180 på bakhjulet - och detta är alltså en av alla dessa dubbar.


Bonusfoton
Nedan kan du se två bonusfoton, det första på Norrköpings rådhus och det andra på statyn av Karl XIV Johan, som båda omnändes på det första fotot.


/Anti

Kommentarer
Postat av: Ida

Nä jag är då verkligen inte kry än. Det här är första gången på hela dagen jag orkar göra annat än att sova.

Översta bilden var jättefin!

2008-03-08 @ 19:01:27
URL: http://daaarlingen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0