Andra Halvan sover inte

Ty han bloggar.

Lite synd tycker jag, att Antis fina och lärorika fotografihörna ska knuffas ner av mitt nattliga dravel. Så om ni inte läst det tycker jag ni ska scrolla förbi den här skiten och göra det, NU!

Ska lägga mig om en halvtimme så jag hinner inte tänka på vad jag ska skriva, hoppas ni står ut ändå. Lägga mig ja, och sova, har lagt om mina vanor så det är tidigt i säng som gäller numera. Imorn har jag en särdeles njutsam sak att se fram emot. Jag ska lyssna till Antis och DVs radio. Har inte funnit den ro i själen som behövs ännu men imorgon så...

Grabbarna borde faktiskt bli professionella radiopratare. Gärna i nån djupsinnig statlig kanal, de är inte tillräckligt gapiga för reklamradio. Dessutom fruktar jag vad all mainstreampop skulle kunna göra med deras hjärnor, hemska tanke!

Tänkte på det här med låneord, jag har nämnt mainstream och scrolla, ganska färska låneord. Men låneord är inget nytt egentligen. Riksdag kommer från tyskans Reichstag till exempel. Ja i tyska skrivs substantiv med stor bokstav. Egentligen skulle man som i övriga skandinaviska språk använda det gamla fina ordet ting. Ting finns dock fortfarande i ordet tingsrätt. Forna tiders ting lär ju ha varit både beslutande och rättsskipande organ.

Många äldre låneord har dock försvenskats i sin stavning, så om några år kanske man skriva mäjnstrim och skrålla. Vissa skriver ju redan mejl.

Jag hoppar friskt fram och tillbaka och konstaterar att svenska egentligen är ett ganska tyskt språk. Många ord är hämtade från tyskan och det är väl språkliga influenser som sträcker sig tillbaka sedan Hansans glada dagar. Men, och det är viktig att poängtera, tyska är ett betydligt tyskare språk.

Förresten lyssnar jag just nu på en låt som heter Porcelain Judas.

Har ni läst Antis fotoinlägg än? Inte? GÖR DET DÅ!!!!

Youtube är en lustig hemsida. Den stora grejen tycks vara musikvideos. Jag har hittat en udda en, en person som filmar sin stereo medan den spelar en låt...

Nu ringer snart mat- och sovklockan. Gonatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0