Var moralpaniken annorlunda förr?

På Siewert Öholms glansdagar på 80-talet förfasade man sig över mycket. Jag hittade ett klipp, som varit med i 100 höjdare så det är ganska klippt, men det är ändå rätt roligt.

Skulle vara skoj att se debatten i sin helhet. Eller debatt och debatt förresten, 15 pers inklusive debattledaren mot en. Trodde i min enfald att debattledare skulle försöka att iallafall verka nåtsånär opartiska och ställa intelligenta frågor till båda parter. Öholms syn på saken är ju rätt tydlig. Trots att man inte får se allt. Den frireligösa dikten på slutet är ju ganska extremt sätt att verkligen medveten ge ena parten sista ordet. Och att släpa in 5-åringar? Om alla Öholms debatter var sådana är det märkligt att han kunde vara på posten så länge.

Så vitt jag vet finns för övrigt ingen egentlig officiell förklaring till vad WASP står för, om något. Siewert valde helt enkelt den som passade honom bäst.

Sen är det ganska lustigt att de var så upprörda över ett ganska typiskt amerikanskt 80-talsmetalband som egentligen bara anammat Alice Cooper skräckimage för att man tyckte det var fräckt och gav uppmärksamhet. Personligen tycker jag WASP är tämligen oskyldiga som band, vad de gjort privat vet jag inte.
Man undrar hur Öholm och compani hade reagerat om de alls varit medvetna om exempelvis svenska Bathory, som släppte sin debutplatta 1984 vilket är samma år jag tror detta spelades in. Den innehöll bland annat höjdarlåtar som "In conspiracy with Satan" och "Raise the dead", som jag tyvärr inte hittar på youtube. Det hade kunnat ge Öholm nåt att grunna på. Inspirade av Bathory och Venom kom också Mayhem igång Norge med Deathcrush. Sannolikt ett av de första banden att kasta djurhuvuden på publiken. Men jag kan inte svära på det.

Sista stycket har egentligen inget med saken att göra, kände bara för att väga upp posten med Eric Gadd nedan. Fast det ger ju lite perspektiv. Ovan nämnda Alice Cooper ansågs säkert också hemsk och farlig för ungdomen när han slog igenom.

Men visst är det roligt med TV-nostalgi?
Samhällsprogram oavsett om det är debatter eller annat är säkerligen också ofta vinklade, om än betydligt diskretare än Öholm 84, så var uppmärksamma gott folk.

Kommentarer
Postat av: johan gyllensten

moralpanik kommer alltid, alltid, ALLTID vara roligt.

2008-08-21 @ 01:20:06
URL: http://misdirection.blogg.se/
Postat av: DV

HAHAHAHAHA. Dikten i slutet är fan bäst. Way to go girl! HAHAHAHAHA

2008-08-21 @ 16:49:52
URL: http://ironinsforkampar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0