Förra veckan...

Hallå där mina älskade undersåtar. Jag vet att ni har saknat mig, och det med all rätt. Jag - ANTI - har ju faktiskt inte bloggat på över en hel vecka. Den största anledningen till detta har berott på tidsbrist, men även av ren lathet. Man kan säga att jag har inspirerats av Andra Halvans arbetssätt här på IK...

Under den gångna veckan (och även förrförra veckan) har jag följt ishockey-VM från Tyskland slaviskt. Årets turnering som hölls i Tyskland var en helt okej turnering som bjöd på allt man kan tänka sig; överraskningar, revanscher, skandaler och "normala" matcher. Den största överraskningen i VM var utan tvekan Tysklands framfart. Under förra årets VM-turnering misslyckades man kapitalt och skulle egentligen ha åkte ur A-VM, men tack vare att man nu stod som arrangör så fick man behålla sin plats trots allt. Och den här gången tog man verkligen vara på sin chans. Redan i premiären besegrade man USA efter sudden death, och den matchen spelades inför hela 77 803 personer i Gelsenkirchen. Missminner jag mig inte så var det nytt världsrekord för en enstaka match under ett ishockey-VM. Tyskarna fortsatte sedan sitt segertåg och tog sig hela vägen till en bronsmatch, där det dock blev förlust.

Ett annat lag som också imponerade stort var Danmark som inledde VM med den ena skrällen efter den andra. De nådde en helt klart välförtjänt kvartsfinalplats, men där dock deras resa slut för den här gången. Men vilka var det då som satte stopp för danskarnas och tyskarnas framfart under VM? Jo, naturligtvis var det Sverige. Trots att man hade ett väldigt ungt och orutinerat lag, i princip helt utan NHL-spelare så gjorde man bra ifrån sig och tog alltså hem bronset efter en 3-1-seger miot Tyskland. För alla som följde turneringen vet dock alla om att SVerige baar var ett fåtal sekunder från att spela finalmatchen mot Ryssland, men Tjeckerna gjorde ett oerhört sent kvitteringsmål och vann sedan på straffar. Innan Sverige fick möta Tjeckien hade Tjeckien även slagit ut Finland på straffar, och i själva finalen mot Ryssland vann man också något turligt, även om  man slet som djur matchen igenom. Att Tjeckien slog Rysslands stjärnfyllda lag var en gasnka stor skräll, men förr eller senare kommer en förlust- För deras del var det dock lite tråkigt att den första VM-förlusten på tre år kom i just finalen.

Bortsett från hockeyn har jag även hunnit att bevittna ett par speedwaymatcher, dels matchen mellan Indianerna pch Piraterna, och dels matchen mellan Griparna och Solkatterna. Även om resultatet inte gick som jag ville i den första matchen så var det i alla fall kul att se två riktigt bra matcher (nåja, den sista kanske inte var så jämn, men ändå). Några samlade bilder från de båda tävlingarna finnes nedan:



/Anti

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0