Dagens matcher.

Idag spelas de två sista åttondelsfinalerna. Sedan har vi tro det eller ej, två vm-lediga dagar, men på torsdag ser vi Kalmar FF-EB/Streymur på tv4sport i ELkvalet så fotbollslösa blir vi ej.
Nåväl, till dagens åttondelsfinaler.

Paraguay-Japan är först ut och här är det precis som Rickard Henriksson på sportradion sa på radion nyss (det är väl iofs rätt logiskt att en radiopratare säger det han säger just på radion....) att det är detta som är vm, en match mellan två lag från skilda världsdelar med helt olika spelsätt som aldrig skulle mötas om det inte vore i ett vm. Amatörerna gillar enbart matcher som England-Tyskland, själv gillar jag en sådan här match lika mycket. Det är intressant att se såhär olika spelfilosofier i grunden som möts i en kamp om en plats i kvarten. Jag tror personligen att Alca(t)raz mannar tar hem detta men Japan kommer strida until the end verkligen och det blir inget målkalas. Visst springer japanerna mer än så gott som något annat lag men Paraguays fysik bör vara utslagsgivande här trots allt, även om man sa exakt detsamma om Danmarks mot just Japan. Tipset blir likväl 2-1 till Paraguay efter förlängning där Alca(t)raz knoppar in segermålet i förlängningen.

Spanien-Portugal är den sista åttondelsfinalen och min högt ärade bloggkollega AH har redogjort för historien mellan länderna nedan i bloggen på ett möcke möcke bra sätt. Spanien är ju tveklöst det bästa fotbollslaget och man bör givetvis vinna även här. Dock är ju detta som när Sverige möter Danmark extremt mycket mer prestige än en "vanlig åttondelsfinal". Spanien är laget med pressen på sig, ska Spanien någonsin vinna vm är det iår, ska man slippa få höra att em-guldet var en tillfällghet, ska man slippa höra "en gång är ingen gång" (åtminstone i modern tid) när det kommer till landslagssegrar så är det i detta vm det gäller.
Portugal kan på det sättet dra nytta av sin roll som underdog, dock har jag svårt att se hur Spanien ska förlora här, man är bättre på de allra flesta positioner och bör ta hem detta, jag säger 2-0 efter två mål av min tänkta skyttekung i detta vm, David Villa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0