Jaha så kan kidsen lika gärna sluta skolan...

Så har då allas vårt favorithatparti, borgarpacket kommit med ett förslag om längre skoldagar, tidigare skolstart och mer matte.
Man vill i ärlighetens namn även ha mer språk vilket vi kan köpa, även om vi självklart anser att det ska bestå av Göttebosska.
Men mer matte? Låt oss se nu, nu har förvisso jag bara läst t.o.m. matte c men jag har ALDRIG haft användning för skiten.
Vår kära lärare tyckte att det var viktig att jag lärde mig cosinus,sinus,derivata t.ex.  för det skulle jag ha stor nytta av senare i livet, jag vet inte vilket liv hon tänkt jag och övriga klassen skulle leva men för för er som ev inte minns cosninus och sinus kommer här wikipedias förklaring:

Inom tillämpad matematik är trigonometriska funktioner en klass av funktioner vars funktionsvärde beror av en vinkel. Mera specifikt beskriver de hur vinklar och sidor hos trianglar är relaterade till varandra. De har sitt ursprung inom geometri men används inom flera grenar av matematiken liksom inom många tillämpade vetenskaper. De trigonometiska funktionerna är periodiska och är viktiga inom matematisk analys för att studera såväl periodiska som icke-periodiska funktioner (se Fourieranalys).

Visst känner ni direkt att "Fan det där använder jag i mitt vardagliga liv"? visst känner ni en enorm anledning att läsa upp era mattebetyg?

Nej,borgaras, mer matte behövs inte om man inte ska bli matematiker eller extremt nischad men då får man ta det då¨så att säga. Lägg istället den ev tid ni nu ska ha i skolan till mer viktiga ämnen, ytterst få idag kan sin historia eller sin samhällskunskap. Lägg energin där den behövs! Mer matte är totalt onödigt....


Kommentarer
Postat av: johan gyllensten

jag var faktist bra på geometri... sinus och cosinus kunde jag utan och innan på den tiden.

2009-08-26 @ 16:40:56
URL: http://misdirection.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0