Välkommen till banken. Inträde: endast 50 kr.

Banken. En myndighet som förvaltar våra pengar väl och som bara vill ha mer och mer. Och visst anförtror vi oss på banken, för vad skulle vi annars göra. Vi kan ju knappast ha våra pengar hemma i madrasserna. Så vi ger bankerna gladeligen mer och mer i ständigt hopp om att få någonting tillbaka. "HAHAHA. Få någonting tillbaka? Är ni dumma eller? Nu ska vi sätta sprätt på pengarna och skaffa oss själva rejäla bonusar så vi kan leva loppan och skratta åt dom där knegarna som bär Sverige på sina allt svagare axlar". Jag har inga belägg för detta citat, men om man har en någorunda fungerande hjärna och håller sig lagom nyhetsuppdaterad så kan man lätt lista ut att det låter ungefär så här uppe i bankstyrelserna.

För inte alls så länge sedan svepte en enorm ekonomisk kris över hela världen och drog med sig vad som helst, utan någon som helst pardon. Man kunde med lätthet likna denna kris vid depresionen på 30-talet. Pengar försvann och blåstes ut i rymden och bankerna stod på sina bara knän och grät förtvivlat och i panik vädjade om skattebetalarnas pengar. Då helt plötsligt så dög vi. Vi stod lutade över dom knäböjda bankerna och tyckte i samma sekund synd om dom. Bankerna fick sina pengar och blev lyckligare och lyckligare för varje krona.

Sedan när bankerna hade ställt sig upp igen och stod starka så trodde vi svenskar (naiva som vi är) att nu är det ingen fara. Inga fler bonusar eller fallskärmar. "HAHAHA. Inga fler bonusar, är ni dumma eller?" lät det återigen från bankernas allt för stora käftar. Och det dröjde inte alls länge förrän nyheten om nya bonusar inom denna FANTASTISKA värld åter uppdagades. Våra skattepengar som hade gått åt till att rädda en av Sveriges allra största myndigheter gick nu återigen till bonusar och fallskärmar till dom som redan har råd att leva lyxliv i flera livstider.

Och man nöjer sig inte med skattepengar. Ooohh nej. Snälla rara. Jag var inne på Handelsbanken i veckan (som jag har som bank) och bad om att få mina kontoutdrag sedan tre månader tillbaka utskrivna. Kassörskan sa då "Du vet att det kostar pengar va?". Jag skakade förvånat på huvudet och sa att jag inte visste det. 25 kr för en månads kontoutdrag. Så alltså 75 kr för tre månader skulle det bli (måste vara någon ny regel från 1 jan.) Dock så fick jag det den här gången gratis eftersom jag inte visste det. Så med min (väldigt) begränsande matematik kunde jag räkna ut att det blir billigare att skriva ut hemma. Men personligen så tycker jag att det inte ska kosta ett smack att be om utskrifter på banken.
Snart så måste man väl betala inträde på banken, om det ska fortsätta så här. En piccolo står och håller upp dörren för en och säger leende "Välkommen till banken. Inträde: endast 50 kr"

Har jag rätt eller har jag fel när jag hävdar att banken ska hjälpa istället för att stjälpa?

Kommentarer
Postat av: IK

En sak undrar man ju över med, visst man kan ha internetbank osv, men varför GNÄLLER de som jobbar på banken när man går dit och ska göra ärenden?

Om vi inte gick dit hade de ju fått sparken pga för lite att göra...

2011-01-19 @ 09:57:52
URL: http://ironinsforkampar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0