Historia - viktigt för framtiden

Jag är en av två här på bloggen som är riktiga historiefanatiker (den andra är AH) och att kunna en stor dos historia är viktigt. Både för att veta vartifrån man kommer och för att hjälpa till att förhindra snedsteg i framtiden som gjordes i dåtiden. Idag vet vi till exempel att man inte ska låta en liten man med dålig självkänsla och höger-radikala idéer som lägger skulden på ett enda folkslag få för mycket sympati. Vi vet också att en hel värld plötsligt kan börja hata och skälla på en om man bombar ett annat land, bara för att det landet inte har samma politiska ideologi som en själv. Summan av kardemumman, vi vet idag väldigt mycket vad man INTE ska göra om man vill vara en human människa, tack vare historien.

Jag har alltid varit historieintresserad och har alltid funnit en fascination över hur människor levde förr. Hur ett samhälle har kunnat utvecklats generation efter generation. Hur man såg på olika företeelser i livet och så vidare.
Min fascination över den svenska stormaktstiden (1611 till freden i Nystad 1721) har nog inte undgått några av mina nuvanrande och äldre kamrater. Jag anser mig som relativt kunnig på området och skulle nog golva en och annan nynazist med orden "Vad fan har Karl XII med nazismen att göra, jävla plattskalle? Om han var nazist, skulle han då ha hjälp en ukrainsk kosack vid namn Ivan Mazepa att kämpa mot ryssarna? Skulle han, om han var nazist, tagit både koldålmarna och kaffet till Sverige? Nazister är och förblir ett obildat pack som inte vet någonting om...någonting.

Tidigare ikväll var det premiär för TV4 nya historieprogram med det aningen udda paret Martin Timell och Dick Harrison. Första programmet handlade om när människan först kom till Sverige och varför människor valde att bosätta sig här. Det började för 15 000 år sedan då de första människorna i Sverige vandrade från norra Tyskland och var samlare och jägare. Ett mycket, mycket, mycket intressant program där programledarna tar med dig från befolkningen av Sverige (som givetvis då inte hette Sverige) fram till idag, genom alla epokrar. Så på torsdagarna klockan 21:00 så vet ni vad jag gör. Sitter klistrad vid TV:n. 


Kommentarer
Postat av: IK

11 dagar kvar.



Bra skrivet, såhär får du fortsätta även efter tidsutgången.

2010-04-30 @ 09:11:47
URL: http://ironinsforkampar.blogg.se/
Postat av: Phillipelle

Keep the good works comming.

2011-06-17 @ 12:33:56
URL: http://phillipelle.blog-howto.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0