Äventyr. Jag vill ha äventyr

Tidigare ikväll såg jag "Indiana Jones och jakten på den försunna skatten" (för vilken gång i ordningen vet jag inte) och tänkte att det inte görs tillräckligt med äventyrsfilmer nu för tiden. Men med äventyrsfilmer så menar jag inte medeltidsbaserade riddarhistorier eller fantasy utan jag menar ren och skär matinéäventyr i Indiana Jones-anda. Jag gillar Indiana Jones och blir ärligt talat förbannad om någon snackar skit om dessa filmer. Vissa skulle kallar mig besatt av denna feodorahatt- och oxpiskbeprydda man, medan jag själv ser mig lite som en nörd i ämnet "Indiana Jones". Och detta är jag inte ensam om. Runt om i alla världens hörn sitter pojkar och flickor, kvinnor och män, gubbar och tanter som riktigt lääängtar efter nya uppdateringar som berör karaktären. Den karaktär som vi alla avgudar och som vi innerst inne vill vara som. Man kan helt enkelt inte växa ifrån Indiana Jones, då dessa filmer har präglat miljoner människors uppväxt på det ena eller det andra sättet. 

Äventyren ter sig i olika former i filmer. Dels har vi t ex "Sagan om ringen"-filmerna som bjuder tittarna på en resa fylld av äventyr och spänning. Men Fantasy och Äventyr är inte riktigt samma sak enligt mig. Fantasy inriktar sig mera på storlagna fantasivärldar och monster som måste bekämpas med t ex ett svärd, som kräver att man säger en hemlig formell när man sticker svärdet i monstret så att det dör och inte bara blir skadat av svärdshugget. Äventyr inriktar sig mer på att bygga upp en spänning om en skatt som det vilar en förbannelse över och övernaturliga krafter som skyddar den

Och det är just detta klassiska matinéäventyr som jag tycker att görs för lite av idag. Varför görs inga, eller väldigt få, sådana filmer? Jag har inget bra svar på den frågan, men då "Jakten på den försvunna skatten" var en milstolpe som öppnade en helt ny värld för dessa sortes filmer, så kanske man inte "vågar" sig på att försöka göra en ny sådan och riskera att överglänsa detta mästerverk. Visst har det gjorts bra äventyrsfilmer efter 1981 (då "Jakten på den försvunna skatten" kom ut) såsom "National Treasure", "Pirates of the Caribbean", "Sahara" för att nämna tre stycken. Dessa filmer håller bra, men de når inte alls lika högt som "Jakten på den försvunna skatten". Jag har svårt att tro att vi som är uppväxta med Indiana Jones kommer att se någon framtida äventyrsfilm som vi tycker håller högre klass och är bättre än "Jakten på den försvunna skatten", eller varför inte "Indiana Jones och det sista korståget". För oss är Indiana Jones en hjälte som man inte kan ersätta, men att det inte görs fler matinéäventyr idag är en stor diss mot hela genren.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0