Kritiskt tänkande om fredspris-vinnaren

I fredags kunde man läsa i världen tidningar samt se på nyheterna att årets fredspris-vinnare var Barack Obama. Lite konstigt val tycker jag. Jag klandrar inte Obama för att få ta emot priset, men vad fan har han gjort för att förtjäna det? Han har inte ens suttit ett år vid makten och vad jag vet så har han inte skapat fred någonstans. Det jag kan gissa mig till är att han fick det för att ha dragit tillbaka trupper från Irak. Och visst, jag tycker det inte är mer än rätt att han drar tillbaka amerikanska trupper, men det ironiska i allt det här är att flyttar soldater från Irak till Afghanistan. Och att han självklart ska medla fred mellan Israel och Palestina. Det är klart det blir fred om Obama kommer dit. För det vet vi ju sedan länge att USA klarar allt. Det finns ingenting som denna supernation är dålig på. Klart att det blir fred mellan två folk som har krigat i 2000 år när USA:s president kommer på "besök". Detta är orsaken till att Obama har fått världens kanske mest prestigefyllda pris. Jag har hört att detta val av vinnare kommer av att man vill visa sitt stöd för Obama. Då frågar jag följande: Måste man ge världens kanske största pris till någon som knappt har hunnit orienterat sig i sitt nya hem bara för att man vill stödja honom? Finns det inte någon annan i hela världen som förtjänar detta pris? Kanske inte, i alla fall verkar det inte finnas någon annan enligt kommittén som avgjorde vem priset skulle gå till. Jaja, jag säger grattis till Obama men skrattar på en och samma gång, för detta måste ha varit årets skämt. Ett skämt som visade sig vara sant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0