Confederations Cup

Sitter och lyssnar på Mercyful Fate, han har skum röst, dansken.

Hur som helst. Idag har jag sett Spanien-Irak. Irak körde 5-4-1 och gick helt uppenbart och ogenerat in för 0-0. Men jag klandrar dem inte. Det höll på att gå hem och hade det gjort det hade vart bra nära att ta ett stort steg mot avancemang. Och de spelade efter sina resurser. Spanien hade nog kunnat köra över dem rejält om de spelat öppnare. Ingen bländade fotboll men en intressant match att se på ändå, iallafall de dryga 50 minuter 0-0 stod sig. Det handlade verkligen om hur och om Spanien skulle kunna luckra upp det irakiska försvaret. Till slut gick det, 1-0 blev det. 

Sydafrika-Nya Zeeland var roligare på traditionellt vis och bjöd på öppnare spel och mer chanser. Men det kändes inte lika spännande då Sydafrika var bättre och hade kunnat vinna med mer än 2-0 egentligen. Nu är Spanien klara och andra platsen står mellan Sydafrika som möter Spanien i sista omgången och Irak som möter Nya Zeeland. Enligt rimliga tips bör Spanien och Irak vinna och blir det så hamnar Sydafrika och Irak på samma poäng och då avgör målskillnad. Irak har nu -1 och Sydafrika +2.

När jag var i Wales i somras såg jag rugby på den walesiska TV-kanalen. Nya Zeeland heter Seland Newydd på walesiska och deras rugbylag spelar i helsvarta dräkter istället för fotbollslagets helvita. Nu vet ni det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0