Städa psykiskt

Efter många slitsamma timmar har jag nu lyckats städa mitt skrivbord. Inte mitt fysiska skrivbord (även fast det skulle behövas med tanke på hur det ser ut för tillfället), utan mitt virtuella skrivbord i datorn! Att hålla rent i datorn grafiskt sett är viktigt. Det är viktigt att kategorisera filer rätt för att kunna hitta sina "grejer" när man väl behöver dem. Trots att det är så viktigt drar man sig dock ofta för att städa rent, eller strukturera upp innehållet på sin dator. Varför kan man fråga sig, det är väl inte speciellt ansträngande rent fysiskt? Nej, det är inte speciellt ansträngande rent fysiskt. Visserligen får man dra musen en hel del fram och tillbaka, och ibland kanske trycka på delete-knappen, men denna "workout" ger inga vidare Schwarzenegger-muskler.

Fysiskt sett är städningen i datorn alltså inte speciellt jobbig, men däremot är det psykiskt ansträngande att städa i datorn. Till skillnad från när man exempelvis dammsuger sin lägenhet måste man tänka när man städar i datorn, man måste på ett helt annat sätt aktivera sig, speciellt om man har en ganska stor hårddisk och många olika filer, vilket jag har. Man måste först titta igenom vad som ligger på skrivbordet och därefter besluta vart varje fil ska flyttas, om de ska flyttas till någon befintlig mapp någonstans i datorn, eller om man kanske måste skapa en helt ny mapp där filerna ska placeras. I längden blir det helt enkelt ett väldigt ansträngande jobb. Slutsatsen är med andra ord att det är jobbigt att städa, fastän det ändå inte är det. Thats it!

Idag försökte jag förövrigt hjälpa IK:s magiker - som numer även är licenserad magiker på riktigt (GRATTIS!) - Johan att få igång hans icke fullt fungerande ljudkort. Dessvärre gick det inte vägen, trots att det borde gjort det. Det enda jag kan säga till er kära läsare. Nästa gång när ni köper en dator, köp då en HP. Jag har aldrig haft problem med mina HP-datorer.

/Anti

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0