½ Kommando Pekings galna London-äventyr (del 1)

I torsdags förra veckan kom jag och Ankan (halva kommando peking) hem från en tredagarsvistelse i London. En vistelse som gick ut på... att roa sig och spana in staden. Vi anlände till London ungefär vid 10-tiden, lokal tid, då jakten på vårt hotell tog sin början. Efter att ha bott på detta hotell en gång tidigare visste jag på ett ungefär vart det låg. Men vem kan hålla reda på alla smågator i en storstad med många miljoner invånare dit man inte kommer så ofta? Jag hade inte heller skrivit upp adressen, då jag trodde att jag skulle komma ihåg vart hotellet låg. Men tji fick jag. Så, efter att ha frågat om vägen till vårt hotell "Piccadilly BackPacker hotel" kom vi så småningom rätt. Efter att ha checkat in och klev in i rummet fick vi till vår förvåning fick se att vi delade rum med två stycken andra personer (som dock inte var där för tillfället, men det hängde handdukar på sängarna som för övrigt var obäddade). Vi gick ut på London gator för att bege oss ner till närköpet som låg i krokarna. Där det (naturligtvis) bl a handlades alkohol, dock inte så mycket. Ankan föreslog efter det att vi skulle gå tillbaka till hotellet för att vila lite, ett förslag jag motvilligt mottog eftersom jag var rätt utvilad från flygresan och bussresan från Stansted (flygplatsen) in till London. Sagt och gjort så begav vi oss tillbaka hotellet för att vila ut.

Efter att ha slumrat lite i sängen var det dags för oss att vandra ut på nya äventyr. Klockan var runt 16 och vi gav oss ner till tunnelbanan för att åka till Emirates stadium och titta på denna fantastiska arena. När vi väl klev av tunnelbanan vid Arsenal var det bara att följa arsenalsupportrana till arenan, eftersom det denna kväll var champions league-match mellan Arsenal - Dynamo Kiev. Väl utanför arenan var det smockat med människor. Kamerablixtrar blinkade till lite då och då i den mörka Londonaftonen. Vi tog en vild chansning och frågade vad biljetterna kostade. 48 pund (= ca 800 kr) detta tyckte vi var lite väl mycket för en fotbollsmatch. Vi bestämde oss istället för att gå in på en pub och se på matchen där inne. Dock så gick vi först till en ställe som hette Chip-Inn och där inne serverades det fish'n'chips att ta med (rekomenderas inte. Hitta istället nån restaurang att sitta ner och äta).  Nu var det pubdags. Ohh vad jag hade längtat efter att fukta strupen med en kall, god öl. När vi kom in på den första puben fick vi till vår förvåning höra att de inte sände matchen. Förvånade gick vi till en annan pub som visade den men på denna pub var det, förutom tre söta servitriser, fyra stycken "fyllon" som satt vid baren. Även fast det ramlade in en och annan fotbollsgalen londonbo under första halvlek så lämnade vi puben för att leta reda på en annan. På vägen hoppade vi in på ett Internetcafe där jag, på denna blogg, rapporterade direkt vad som hände i London och vad som hade hänt under dagen. Efter ett mycket trevligt samtal med dom som stod i kassan begav vi oss av till den första puben vi hade varit på. Och nu hade de satt på matchen och det hade kommit lite fler arsenalsupportrar. Vi beställde en varsinn guinnes och gick in och satte oss i ett anslutande rum, där det satt nåra stycken och pratade och tittade på fotbollen. Men där inne visades Man. United mot Real Madrid (är dock inte säker på om det var Real).

Matchen var nu slut och det var dags för oss att ta tunnelbanan hem. Det visade sig att denna kväll skulle vi gå ca en mil (iaf så kändes det så) för att komma till tunnelbanestationen. Efter en mycket trevlig promenad kom vi fram till stationen och tog tunnelbanan till hotellet.

Väl på hotellet somnade Ankan som ett litet barn och jag, som var klarvaken, försökte väcka honom men...lönlöst. Själv gick jag ut mitt i natten och tog en liten promenad runt Piccadilly Circus innan jag sedan återvände till hotellet för att krypa till sängs.

Slut del 1 (del 2 kommer inom kort)