Något slags rekord?

Jag kan inte annat än gratulera till Sveriges 6:e silver. 6 medaljer, 6 silver. Det måste vara någon slags rekord, jag vet inte vad, men något är det säkert.
 
Jag trodde på förhand att Norge skulle gå ut hårt, i samma stil som det norska damlaget gjorde. Men så blev icke fallet. Gjerdalen på första sträckan och därmed borde jag kanske förstått att det inte skulle bli samma taktiska upplägg som damerna. Gjerdalen är inte det starkaste kortet i det norska laget och därför var det väl helt rimligt att han skulle ut först. Richardsson för Sverige och han gjorde varken bra eller dåligt ifrån sig. Han körde sitt race och det var svårt att bedömma hans lopp, men han låg i tätklungan och när han växlade över till Johan Olsson som sexa var saken klar. Sverige skulle vara med och tampas om placeringarna längst fram.
 
Olsson är svår att bedömma i dom två diciplinerna. Han är väldigt jämn i både fristil och klassiskt så därför var det svårt att hitta en förklaring till om man hade tagit rätt beslut eller inte, att ha Olsson som andra man. Dock hade han oturen att ha vallan emot sig denna dag. Klistret satt som det skulle, men glidet verkade inte finnas där. Han fick riktigt kämpa i utförskörningarna och på dom flacka parierna för att hänga med klungan. Men att ändå kunne växla som tvåa visar bara hur stor skidåkare han är. 
 
Ännu ett bra lopp av Olsson och det var dags att växla över till Hellner på fristilen. Hellner ställdes bland annat mot Röthe och jag måste erkänna att jag inte var så nervös över detta motstånd. Jag kanske har fel nu, men jag ser inte Röthe som den största konkurrenten.
Största konkurrenten kom istället på sistasträckan och det var debutanten Calle Halfvarsson som skulle tampas med denna hiskerliga Northug. Sistasträckan bjöd inte på någon nagelbitare direkt i inledningen. Samtliga i klungan låg och slängde getögon på varandra och ingen verkade vara intresserad av att bjuda åskådarna på en underhållande fjärdesträcka
 
Inte förrän sista stigningen då Halfvarsson ansåg att nu fick det vara slut på tramset och tog i med allt han förmådde. Hängde av sig Ryssland och Italien, men sannerligen inte,,,Norge. Northug bet sig fast som en blodigel och när dom kom in sida vid sida på upploppet visste varenda åskådare och säkert Halfvarsson också att "dethär kommer inte att gå". Det gjorde det inte heller. Northug i mål som etta med en gest som visade "Tja, det här var väl ingen match". Halfvarsson tvåa och skidskytten Ustiugov trea.
 
Därmed så bärgades Sveriges 6:e sivler.
 
Grattis (men känns det inte lite väl tjatigt med silver)
 
//DV
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0