Silverland

Sverige har bytt namn. Numera bor vi i Silverland. Det blev fastslaget idag när damerna tog Sveriges femte silver i detta mästerskap. Vi tycks gilla silver, ungefär lika mycket som Norge gillar guld. I dagens stafett, 4X5 km, knep Norge ännu ett guld. Förvånade? Det är inte jag. Upplägget med Weng på första sträckan, Johaug på andra, Steira på tre och självklart drottningen på sistasträckan, Björgen.
 
Den som följde loppet kunde redan på förstasträckan klart och tydligt se vilken nation som skulle ta hem guldet. Heidi Weng, som hade blivit tillsagd att hon skulle dra på andra varvet, struntade i den uppmaningen och tänkte istället "Varför ska jag dra på andra varvet, när jag lika gärna kan dra på första?" och VM-debutanten drog således ifrån sina konkurenter och lämnade över till Johaug, som definitivt såg till att Norge skulle stå som segrare.
 
Ingmarsdotter var det svagaste kortet för Sverige och fick gå ut på förstasträckan och kanske var det lika bra. Hon fick slita hund ute i spåret och jag satt hemma framför datorn och tänkte "Det här kommer inte gå vägen. Det kommer inte bli någon medalj". Men så fel jag hade. Wikén på andrasträckan imponerade stort och när hon växlade över till Haag tändes hoppet åter. Visst, Haag har inte gjort några minnesvärda resultat, varken i världscupen eller under mästerskapet, samt att fristil inte är hennes starka diciplin. Men jag ville ändå inte räkna bort dalkullan, som jag vet åker utomordentligt när hon är i form. Hon låg och tampades med Roponen om bronspengen, men sen kom rycket i den sista tunga stigningen och på toppen var finskan avhängd. Hon växlade över till Kalla som tvåa och Charlotte kunde på ett lugnt och behärskat sätt föra Sverige till den femte silvermedaljen i detta VM.
 
Björgen gick inte att göra någonting åt (den som säger något annat bör reflektera över sitt uttalande) utan efter Haags växling så stod det klart att Kalla skulle föra Sverige till en fin andraplats.
Målet innan mästerskapet var att ta 5 medaljer. Det har det blivit och VM är inte ens slut. Sug på den ni.
 
Nu sätter vi vår tilltro till herrarnas 4X10 km i morgon och hoppas på ett finfint lopp
 
//DV
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0