Norskt segervrål över Val di Fiemme

Jag ska inte ljuga, men på morgonen hade jag faktiskt guldkänsla i kroppen. Charlotte Kallas favoritdistans idag (10 km fritt) och vädret gav förutsättningar att det skulle bli en riktigt bra tävling. Det blev en bra tävling, men resultattavlan innehöll inte riktgt det resultatet jag skulle vilja sett. Att två norskar slutar på pallen är nu mer en regel än undantag, så det är föga förvånande att både guld- och silvermedaljen tilldelas våra grannar.
Men det som ändå är lite förvånande är att Marti Björgen "bara" slutade som tvåa. Missförstå mig rätt nu. Att komma tvåa är absolut ingen skam och man ska jävlar i mig inte hänga läpp över en andraplats, men för Maskin-Marit borde denna placering kännas lite obehaglig och, om inte annat, ganska ovant. Här har vi en tjej, en supermaskin, en övermänniska ute i spåren som är van att leka med sina konkurenter och man har vant sig vid att guldmedaljen går till Björgen. Det har varit skrivet i stjärnorna ett bra tag nu, så därför borde det kännas lite ovant att se henne en nivå under förstaplatsen på pallen.
 
Som sagt, tvåa är defentivt, absolut ingenting man ska hänga läpp över. Therese Johaug är en tjej som defenitivt inte hänger läpp. Första plats och slår dessutom landsmaninnan som alla, redan innan loppet, tvärsäkert sa att här har vi segraren i dagen lopp. Grattis Johaug och dom som inte såg målgången av "Duracell" hörde med all sannolikhet segervrålet som den lilla, späda men makalösa norskan gav på. Ett vrål som talade om för oss "Fan vad glad jag är, men jävlar vad det smärtar i kroppen."
 
Svenskorna då? Nja, vad ska man säga? Kalla blev bästa svensk på en sjundeplats och dessutom den enda svensken som kom med på tio i topp-listan. Fram till 6,8 km var hon med om bronspengen, men sen stumnade hon och slutade till sist på en icke godkänd sjundeplats.
 
Det är bara för dom svenska tjejerna att vara förbannade nu i några timmar över sina insattser och bege sig ut på träningspass igen. För vi har förhoppningar på fler än tre medaljer och det hoppas jag tjejerna också har
 
//DV

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0