Division 1-kval i ishockey i Götaland - en match spelad

Det blev 6-2 i segrar till Division 2 B i första omgången, inte så bra. Bättre var dock att Bäcken var ett av lagen från A som vann sin match, och det är ju det viktigaste för mig.

Ska kommentera match för match:

Boro/Vetlanda - Ulricehamn 4-3 (2-0, 2-1, 0-2) Skott 25-34
Här hade jag fel och min småländska kontakt rätt när han menade på att Boro alltid är starka i kval, så långt. Men jag tror ändå Ulricehamn vänder på detta även om det säkert blir jämnt.

Vänersborg - Limhamn 2-3 efter förlängning
(0-1, 1-0, 1-1, 0-1) Skott 27-40 i ordinarie tid, 0-6 i förlängningen
Vänersborg hamnade i underläge två gånger men kvitterade. I sudden death ges dock ingen chans att kvittera och det avgörande målet gjordes av Björn Keller (ass Robin Lindahl) efter bara 2.34. Tror Vänersborg behövt vinna hemma för att ha en chans, nu måste de vinna två borta och även om matcher var jämn talar skottstatistiken för att Limhamn var starkare.

Alingsås - Kallinge/Ronneby 3-9 (1-0, 2-2, 0-7) Skott 29-37
Här hade fel då jag trodde Alingsås skulle vinna hemma. De började dock bra och ledde efter både första och andra perioden men sen tog det roliga slut. Innan det gått tre minuter hade gästerna vänt och strax efter mitten av perioden gjorde de tre mål på två minuter. Tredje slutade med hela 0-7. Som jag befarade var Kallinge/Ronneby för starka. Jag trodde de skulle vinna matchserien med 2-1 men nu känns det mer som 2-0.

Alvesta - Motala 1-3 (0-1, 0-2, 1-0) Skott 21-36
Förvånansvärt jämnt med tanke på att det var en serie-åtta mot seriesegrare. Känns lite som Motala gjorde vad som behövdes men inte mer. Tror de tar hem matchserien imorgon.

Skara - Vimmerby 2-5 (0-0, 2-2, 0-3) Skott 29-29
Slytresultatet ingen överraskning och jag tror Vimmerby tar hem returen också. Dock starkt av Skara att hämta upp 0-2 till 2-2 men sen räckte de visst inte till. Jämnt i skotten. Vimmerby uppenbarligen effektivare dock.

Tyringe - Nittorp 2-1 (0-0, 1-1, 1-0) Skott 38-26
Här hade jag fel igen. Att Nittorp dessutom ledde med 1-0 och att Tyringes segermål kom med blott 35 sekunder kvar av ordinarie tid måste svida i Nittorp samt ge Tyringe råg i ryggen inför returen. Detta känns helt vidöppet nu. Hemmamatch talar nog för Nittorp, men den stora skillnaden i skott talar för Tyringe.

Värnamo - Bäcken 1-4 (0-1, 1-1, 0-2) Skott 26-50
Skönt med en relativt stabil seger här. Skotten talar ju också för det. Men det gäller att inte slappna av och tro att det är klart och underskatta Värnamo i returen. En match till måste vinnas och det står 0-0 igen när domarn släpper ner pucken på indiannyllet imorgon. Jag tycker dock att Bäcken bör ta hem detta.

Dalen - Helsingborg 2-3 (0-2, 1-0, 1-1) Skott 27-34
Förvånansvärt jämnt med tanke på att det var en serie-åtta mot seriesegrare. (Copy/paste jajjemän!)
Eloge dock till Dalen. Man ställs mot en seriesegrare och hamnar i underläge med 0-2 men lyckas kvittera. Som jag sa kan Dalen vara jobbiga att möta. De spelade säkert väldigt inspirerat på hemmais. Frågan är om de orkar med att göra det borta när de inte fick med sig segern mot ett i grunden bättre Helsingborg, jag tror inte det. Helsingborg kommer nog spela ut och vinna hemma.

Fortsättning följer. På den här länken kan ni följa grejerna live.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0