Sill (clupea harengus)

Sill är en mycket klassisk festrätt i Sveriga och äts både på jul, påsk och midsommar. På dessa högtider brukar man äta inlagd sill i olika varianter så som senapssill eller löksill. Att lägga in sill är ursprungligen en metod att bevara fisken så den kan ätas över längre perioder. En annan metod är saltning och stekt salt sill med löksås och potatis är en delikatess jag kan rekommendera även om det inte har med jul att göra.

Sill är en gammal basföda i Nordeuropa och var en av Hansans viktigaste handelsvaror på medeltiden.

 

Själv har jag älskat sill sen jag var liten och speciellt senapssill, men jag är rätt kräsen och äter inte vilken som helst.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0