Julmust

Glögg, mumma, snaps med mera i all ära men julmusten får nog ändå sägas vara kungen bland juldrycker. Bara en sån sak som att den överlevt flera attacker från jätten Coca Cola säger en del.

Som mycket annat lär julmustens ursprung stå att finna i Tyskland och Harry Roberts lär ha kommit över receptet under sina kemistudier där. 1910 grundade han tillsammans med sin far Robert Roberts företaget AB Roberts i Örebro där de började tillverka extrakt som såldes till bryggerier. Förutom julmust kan Champis nämnas bland företagets klassiker.

Julmust är dessutom ytterst hemlig och endast ett fåtal personer känner till det exakta receptet.

 

För mig är nog julmust den av alla smaker som jag förknippar mest med julen och jag har älskat drycken så länge jag kan minnas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0