Julkalender

Min julkalender kommer ägnas åt företeelser som hör julen till. Det kommer bli mycket mat men annat också. Det blir både mina egna åsikter och erfarenheter och fakta som jag hittar.

 

Först ut är just julkalendrar, eller adventskalendrar som de också kallas. En julkalender kan ah många olika former och gemensamt är att det är en form av nedräkning från förste december till julafton. Det kan vara ett ljus med datum på, det kan vara en följetång i tv, radio eller som vi gör här på bloggen.

 

Det klassiska som man oftast tänker på är dock en bild med numrerade luckor med en annan bild bakom där man öppnar en lucka om dagen. Det finns även varianter med presenter eller chokladbitar.

 

Det började i Tyskland på 1880-talet då Gerhard Langs mamma gjorde en variant med kakor där han fick äta en om dan för att underlätta väntan fram till jul. Som vuxen arbetade Gerhard i tryckeribranchen och gav ut den första tryckta julkalendern och på den vägen är det.

 

Som liten höll jag på med julkalendrar, jag följde de som gick på tv och hade givetvis en tillhörande kalender. Sen följde ju en alltid med sista numret av Bamse. Ibland fick jag även en chokladkalender som jag dessutom försökte återanvända genom att smälta ner blockchoklad och hälla i.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0