Julgran

Julgranen är en gran som placeras i hemmet och ikläds pynt till jul.

Seden kommer från Tyskland där den uppstod på 1400-talet och kom till Sverige några sekel senare. 1741 omnäns den först i skrift. Fram till ca 1900 var den vanligast i finare hemman hos överklassen men började då bli vanligare bland vanligt folk.

Idag används många olika sortes gran till julgran, alltifrån ädelgran till plast.

 

Ända sen jag var liten har min familj köpt julgran av samma gubbe och då är det vanliga granar inget avancerat men det är bra kvalitet och vi brukar få dem att växa nästan varje år. När jag var liten satt jag ofta vid granens nedre grenar och lekte med garntomtarna som bodde där.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0