Kristi flygare

Idag är det Kristi himmelfärdsdag (Kristi flygare i folkmun), en högtid som kanske inte allt för många i Sverige firar. Denna högtid firas ganska sparsamt i då en stor andel av befolkningen ser sig själva som icketroende. Jag tillhör en av dessa som ser sig själva som ateister. Jag har varken haft en religiös uppfostran eller funnit Gud i vuxen ålder. Mina föräldrar är icketroenden och så är mina morföräldrar (farföräldrar har jag inga kvar i livet). Jag har valt att tro på vetenskapen istället för vad som står i Bibeln. Även fast inte jag är någon Darwin så finner jag utveckling av alla växter och varelser under miljoner år mer troligt än berättelserna i Bibeln som talar om för oss att Gud en dag hade tråkigt och tänkte ”Jag vet, jag skapar en jättestor boll med land och hav. Sedan måste det finnas lite växter, djur och människor i bollen också. Sedan bestämmer jag att människorna jag skapar inte ska få leva sina egna liv utan de MÅSTE dyrka mig och följa mina regler. Och om dessa människor inte lyder dessa regler eller tror på något annat så skapar jag en plats där alla lever med plågor hela tiden, men inte kan dö. Men jag skriver att jag älskar alla ändå, det låter bättre.”

 

Jag är av den filosofin att alla får tänka, tycka och tro på vad de vill, men de ska fan inte komma till mig och tala om för mig vad jag ska tro och tänka. Samma sak gäller om man försöker omvända en annan person från låt oss säga asatron till kristendom. Låt människor få vara troende om de vill och av vilken religion de vill.. Jag kan ju skratta och skaka på huvudet åt sådan galenskap, men bara för detförsöker inte jag omvända troende till ateister.

 

Men Kristi himmelfärdsdag är väl rätt okej i alla fall. Det är ju en röd dag och vi är lediga från jobb och skola. Jag laddade upp för denna dag redan i gårkväll efter jag kom hem från bio med Tommy (vi såg Robin Hood och den var absolut sevärd) genom att se Monty Pythons mästerverk ”Life of Brian”. En fullständigt galen och helsjuk film på alla sätt och vis, men som är så rolig så. För att fira Kristi himmelfärdsdag idag så sov jag ända fram till kl 14:20 på eftermiddagen. Sedan satt jag framför datorn resterande eftermiddagen. Japp, så firade jag. Det ultimata firandet.

 

Nu ska jag äta pizza och se på ”Sveriges historia”. Efter det ska jag hem till Tommy och titta på ”Jack Hunter”. Matinéäventyr som påminner i allra högsta grad av Indiana Jones. Detta gillar vi.


Kommentarer
Postat av: IK

17dagar kvar.

2010-05-14 @ 14:20:29
URL: http://ironinsforkampar.blogg.se/
Postat av: Tommy



Det var ett klokt inlägg, Danne. Oj förlåt! Indiana Ahlin ska det ju vara :)

2010-05-14 @ 18:54:41
Postat av: Timmaryam

Much to think about excellent web-site!! On a purely personal level "what is Love" section gave much insight into this complex subject.

2011-07-14 @ 11:06:10
URL: http://timmaryam.bloglyric.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0