En kunglig invigning... som ingen fick se!

Den här torsdagen har minst sagt varit väldigt händelsefull för oss i Kommando Peking. Som några säkert kände till besökte kung Carl XVI Gustaf Norrköping idag för att bland annat besöka Hagebyskolan där man har satt igång ett projekt vid namn; Idrott utan gränser. Självfallet tog vi - jag, Paddan och Deve - tillfället i akt att stalka honom, man vet ju aldrig när eller om det ens kommer någon mer chans att göra det i framtiden. Vi hade till att börja med tänkt att se honom i samband med Visualiseringscentrets invigning, men i sista minuten ändrade vi planerna och drog istället iväg till just Hageby, något som i efterhand visade sig vara ett mycket klokt beslut.

Väl i Hageby tog vi oss ganska snabbt fram till skolan och den fotbollsplan som kungen skulle komma att äntra. Vi tänkte gå ut mitt på planen för att kunna komma kungen riktigt nära, men då någon framför oss som försökte ta sig in blev nekad valde vi istället att snabbt traska ur de avspärrade områdena och bege oss in på skolgården där alla barnen var. Där kände vi oss tryggare och mer hemma.  På skolgården träffade jag förövrigt min gamla träslöjdsslöjdlärare, det var trevligt. När väl kungen anlände i sin feta Mercedes tog det nästan en halvtimme innan han vågade sig fram till oss. Om det var oss i Kommando Peking eller skolbarnen som skrämde vet jag inte, men någonting var det utan tvekan! Hur som haver, när kungen tog sig närmare, då slängde vi fram våra paparazzikameror och började fota. Det blev succé! Vi fick hans majestät konungen på bild! Och på sätt och vis blev det dubbel succé, för vi lyckades även plåta Deves stora idol, Lars Stjernkvist!


Kungen!


Kungen igen!


Deves idol, Stjernkvist!

När vi hade sett kungen i Hageby ruschade vi tillbaka till Paddans bil för att även kunna se den förmodligen spektakulära invigningsceremonin av Norrköpings visualiseringscenter  där kungen också skulle medverka. Till min, och många andras, stora besvikelse fick dock inte allmänheten se på invigningen. Det kan man verkligen kalla för en riktig praktflopp. Man har byggt ett imponerande och unikt VISUALISERINGSCENTER för ALLMÄNHETEN, men man fick INTE SE själva invigningen, som dessutom skedde innanför huvudentrén. Jag vet inte hur man tänkte när invigningsceremonin planerades, men någonting måste helt klart ha gått riktigt snett. Alla andra invigningar jag har varit med om har man alltid satt allmänheten FÖRE exklusiviteten, eller vad man nu ska kalla alla rika kostymnissar, politiker och fina kungligheter.

Nåväl, vi fick ju i alla fall se kungen i Hageby, så vi hade i alla fall lyckats med dagens mål. Etter en lunch begav vi oss ut på stan där vi kollade runt bland de olika affärernas erbjudanden. Det var någon form av marknadsdag och i princip alla butikerna i stan hade extrapriser på olika produkter. Ankan, som hade vaknat upp lagom till lunchen, släpade in oss i någon form av hälsokostbutik där Paddan och jag fick våra händer tvättade och inoljade med en massa nyttigheter. Det kändes... kungligt. Därefter käkade vi glass på Halvars och kollade på några musikuppträdanden på stan, exempelvis spelade PLAY. Ankan var riktigt imponerad av deras låtar.


PLAY!

Det var nog allt jag orkade skriva idag, tror jag fick med det mesta, förutom det tuffa polisingripandet utanför plugget och den galne uppfinnaren som anklagade Ankan för att ha snott hans telefon...

Kommentarer
Postat av: IK

deve vet jag kommer skriva!!!



"Snart kommer jag till halvars kiosk där köper jag en glass och går på promenaden"!

2010-05-28 @ 08:50:50
URL: http://ironinsforkampar.blogg.se/
Postat av: Admir Lukacevic Idrott utan gränser

Hej guys,



Roligt att läsa Er story. Varför Kungen stannade vid mittplanen var pga pressen kunde ta lite bilder samt att höra vad Idrott utan gränser är och vad det har betytt för Norrköping, barnen och Ungdomarna. Men så klart planeringen var att träffa barnen, det är därför jag tog hit honom och även att det ska vara ute, så att allmänheten kan se dem. Och det gjorde ni, bra! Lycka till och fin bild på Lasse.



Hälsningar

Admir Lukacevic

2010-05-28 @ 10:24:17
Postat av: Daniella

Bild nr 2, Kungen ser riktigt läskig ut!! :O

2010-05-30 @ 19:05:19
URL: http://crazydanni.blogg.se/
Postat av: Daniella

Är det okej om jag lånar den bilden till min blogg, om jag skriver att den kommer från den här bloggen? :)

2010-05-30 @ 19:05:56
URL: http://crazydanni.blogg.se/
Postat av: Anti - IK

Det går alldeles utmärkt det :)

2010-05-31 @ 20:23:06
URL: http://ironinsforkampar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0