Därför tycker jag inte om söndagar

Veckan har som bekant 7 dagar. Jag behöver knappast räkna upp dem. Det är 5 arbetsdagar på en vecka och sedan kommer helgen. För mig börjar helgen när jag kommer hem från skolan på fredagseftermiddagen och håller på till när jag går och lägger mig på lördagsnatten. Söndag kallar jag inte för helg. Varför inte det då? Jo, av den enkla anledningen att söndagen är den enda dagen som kan konkurrera med måndagen ochch framförallt måndagsmorgonen/förmiddagen. Söndagen anser jag inte vara något annat än en lång transportsträcka till måndagen. Måndagen som betyder en ny vecka och hela fem dagar kvar till nästkommande helg. 

"Men gör någnting på söndagen då", har jag hört. Det är ju just det jag gör. Jag tråkar på söndagar. Städdag brukar vara synonymt med söndagar. Det har det varit för mig från när jag började klass 1. Varennda söndag sedan dess har jag dammat och dammsugit. Ibland moppar av golvet. Gör andra sysslor i hemmet som är nödvändiga om man vill bo i ett mänskligt rent hem. 

Men faktum är att trots att jag tar mig för att damma och rengöra lägenheten varje söndag (jag tvättade och strök även idag) så blir inte dessa dagar mindre tråkiga. Och skolarbete går bara inte att göra på söndagar, om man har några dvs. Jag menar: varför göra söndagen mer tråkig än vad den reda är? Jag saknar motivation, så är det bara. Första frågan som jag ofrivilligt formulerar i mitt huvud så fort jag slår upp ögonen på söndagsmorgonen är "Jaha, vad ska jag ta mig för idag då?" Oavsett om jag städar och tvättar så spelar det ingen roll. Jag går liksom på halvfart genom hela dagen. Gitarren som brukar se så inbjudande ut där den ligger på soffan lockar inte alls på samma sätt som den gör när man kommer hem från skolan. Göra ordning mat blir bara...jobbigare än i mitten av veckorna. Spagetti och Felix färdiggjorda köttbullar får stå på menyn. Bon appetite. 

Jag gick även fram till datorn och stängde av musiken som hade ljudit ur högtalarna hela dagen. Jag ville bara ha tyst omkring mig. Klarade inte av dundrande trummor, distade gitarrer och dova basslingor. 
Ville bara känna lugnet och lyssna på tystnaden. Dock är jag inte så bra på det när jag är ensam hemma. Jag vill gärna ha TV:n, datorn eller stereon igång, så att jag känner att jag har sällskap. Men ibland (som idag) kan jag känna att ensamheten och lugnet, tillsammans med tystnaden, är det bästa sällskapet.

Imorn börjar en ny vecka och nya krafter kommer till en på vägen till skolan. På morgonen hivar jag upp kamerastativet på ryggen och börjar traska ner till stan, där vi ska filma de allra sista bilderna till Landskapsresan. Sedan bär det av till redigeringen och det dröjer inte lång tid förrän filmen är klar. Ge er till tåls            

Kommentarer
Postat av: IK

8 dagar kvar.



Återigen MÖCKE MÖCKE bra som Svennis hade sagt.

2010-05-03 @ 09:12:33
URL: http://ironinsforkampar.blogg.se/
Postat av: Andra Halvan

Detta inlägg får mig att tänka på en textrad i den gamla fina visan Vi röker inte Haschisch här i Tranås, nämligen "På söndag är det högmässa och hemvärn och alla goda borgare är med"



Men eftersom du inte är en god borgare är det nog inget för dig iallafall. Jag ser fram emot landskapsresan iallafall.

2010-05-03 @ 13:30:42
URL: http://ironinsforkampar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0