Ingen är perfekt

I förra veckan kunde man i tidningar läsa att Norrköpingssonen samt en av Sveriges största rockartister genom tiderna, Plura, hade gripits av polis i Göteborg för att ha köpt narkotika. Men innan allt hade håsats upp till en världsnyhet (tidningar brukar ofta vara bra på sånt) så hade han gått ut i media och berättat vad han hade gjort och att han står för det, men att han också skäms. Om detta hade varit någon ny hip hop-stjärna hade jag, fördomsfullt, föraktat denna artist, men nu är det ju inte en ny, ung hip hop-artist som har åkt fast utan en gammal rockräv som ertappades med kemiska ämnen i fickan. Att köpa narkotika och nyttja det är ingenting man ska se upp till. Tvärtom, narkotika är någonting som ska avlägsnas så långt bort från samhället som möjligt.

När jag läste om Pluras snedsteg så kände inte jag ilska eller upprördhet. Jag kände mer ledsamhet och sorg över att en hjälte i mina ögon föll för det vita pulvret i en liten plastpåse, när han varit ren i många, många år (ni som känner till Pluras historia vet att han nästan inte minns någonting av 80-talet.) Men jag kommer aldrig att förstå, att efter alla dessa rena år får han plötsligt en kväll för sig att gå ut och skaffa narkotika, men å andra sidan är eller har inte jag varit någon missbrukare, så jag vet inte hur tankarna går.

Men jag kommer verkligen inte att bojkotta Eldkvarn nu, för det vore ju ganska patetiskt. Tvärtom höjer jag mitt glas (som såhär i skrivandets stund innehåller vatten) för för Plura. Inte för att han köpte narkotika, för det var ett oerhört klantigt snedsteg. Utan jag höjer mitt glas för att han med sådant mod och självsäkerhet  gick ut i media och bad fans och allmänheten om förlåtelse för att ha svikit sitt löfte att säga farväl till drogerna. Jag tycker att Plura bör hyllas för att ha varit så uppriktig mot oss alla som lyssnar på Eldkvarn och sin omvärld.

För en icke-missbrukare kan nog inte förstå hur lätt det är att halka ner i träsket igen, om man en gång varit där. Ingen människa är perfekt, så är det bara. Alla gör vi misstag i livet, men det är också av dessa misstag vi lär.

Kommentarer
Postat av: Anti - IK

Frågan är dock om Plura verkligen är så uppriktig mot oss som han vill att det ska låta som. Det är möjligt, rentav troligt, att han har knarkat flera gånger innan han åkte fast den senaste gången, han kanske aldrig har lagt av med det någonsin?



Med tanke på att han har varit med i spelet ett tag är det ganska självklart att han vet vad han ska säga för att folk ska tycka att det han säger låter bra, men det finns säkert en annan sida av myntet också som han inte förtäljer.



Om man verkligen gillar Plura så bör man sluta köpa hans skivor, sluta gå på hans konserter... då har han inte längre råd att köpa något knark, och således kommer han bli en friskare människa!



BOJKOTTA PLURA!

2010-03-18 @ 09:07:07
URL: http://ironinsforkampar.se
Postat av: IK-DV

Jaja. Men du stöttar ju ingen anti. Du köper ju varken skivor eller går på konserter. Alltså måste det betyda att du tror att alla DINA idoler knarkar och lever rövare. Vakna upp och, åtminstone, försök leva i den verklighet vi andra gör

2010-03-19 @ 00:39:36
URL: http://ironinsforkampar.blogg.se/
Postat av: William

spelar det någon roll? Bara för att man tar droger gör det inte direkt att man är en missbrukare eller en dålig människa. Han är en vuxen man och om han väljer att ta droger är det väl upp till honom. Tycker inte att det behöver vara skambelagt i sig att ta droger. Däremot beteendet som ofta härstammar från drogerna kan vara riktigt ruttet, men så länge hans knarkande bara går ut över honom själv tycker jag inte han sjunker i mina ögon. Men sen kanske hans knarkande påverkar andra också, fan vet jag. Men just kokainindustrin är inget jag direkt sympatiserar med, så där fattar jag problemet.

2010-03-19 @ 12:47:12
Postat av: Simon

Plura är kung, han får göra som han vill.

2010-03-19 @ 16:22:49
URL: http://folktomt.blogg.se/
Postat av: Arnebanan

Utan droger hade inte Dylan, Springsteen, Stones etc. existerat som populärkulturella vågmästare. Utan dem, hade inte Eldkvarn existerat. Utan Eldkvarn hade ni inte vetat vem Plura var.



Således har vi drogerna att tacka för majoriteten av de kulturella framsteg som människan, i sin lilla, lilla självbild, har gjort. Drogbruk borde inte vara någon annans moraliska dilemma...

2010-06-06 @ 20:41:58
URL: http://www.aftonhoran.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0