Inför vm-starten. Grupp D.

Grupp D är vi framme vid i min granskning av vm-grupperna och dess lag. Vad bjuder grupp D på då? Jo, här finner vi en tuff grupp, tuffare än många kanske tror faktiskt. Tyskland är ju ett lag som ALLTID är med i diskussionerna om att vinna varje mästerskap, Australien borde nått minst kvarten i förra vm men blev bortdömda mot Italien (ja,se Italienare och domare...), Serbien kanske inte är så namnkunnigt för gemene man men är ett mycket starkt fotbollslag och sedan har vi Ghana som kommer dra nytta av att mästerskapet går i Afrika.

Tyskland är det lag jag tror får möta England i finalen så jag ser dom givetvis som ett mycket starkt lag, det är Antis favoritlag i VM förövrigt. Visst saknar man Ballack men tyskarna är alltid starka och har många skickliga spelare. Det är även så att Tyskland är i stort behov av att vinna gruppen för att undvika England redan i åttondelen så räkna med att Tyskarna redan från första minut mot Australien i premiärmatchen kommer köra för fullt. Tyskland får trots det hårda motståndet under gruppspelet ses som favorit till att vinna gruppen.

Australien är ett lag jag alltid håller en liten tumme för, speciellt nu sedan man mygglades bort mot Italien i senaste vm, här har man en tuff uppgift framför sig dock och man kan få det mycket tufft att avancera ens från gruppen men jag tror man klarar det. Många hävdar att det är ett väl ålderstiget lag, men är det i någon fotbollsturnering rutin är viktigt är det i ett VM. Under en lång ligasäsong kan åldern vara en nackdel då spelarna kanske inte riktigt orkar men här talar vi sju matcher under fyra veckor om man går hela vägen, något som mer passar rutinerade spelare. Nu tror jag inte Australien går hela vägen men med sitt rutinerade gäng går man vidare från gruppen. Trots en förmodad premiärförlust mot Tyskland.

Serbien är ett bra lag men kan få lida av denna tuffa grupp, nyckeln ligger i att man besegrar Ghana i premiärmatchen. Serbien-Ghana i första rundan är en match som avgör vem som ska ha fortsatt chans att gå vidare, för det förlorande laget är chansen så gott som borta då vi får förutsätta att båda förlorar mot Tyskland. Jag tror Serbien vinner vinner mot Ghana, får torsk av Tyskland och därmed ställs mot Australien i en rent avgörande match mot Australien i sista gruppspelsrundan. Där tror jag Serbien missar men det blir en av gruppspelets (alla grupper inräknade) mest sevärda matcher iaf.

Ghana hade med en enklare grupp kunnat nå åttondel men här fick man en väl tuff lottning och jag tror det praktiskt sett är kört för Ghana redan efter premiären mot Serbien. Sedan är frågan hur Ghana sedan spelar i gruppspelet efter premiärförlusten, kan man spela avslappnat och njuta av vmfebern och bjuda upp eller blir det en baksmälla direkt som gör att man åker på storpisk? Den frågan lämnar vi därhän.

Tips:

1.Tyskland
2.Australien
3.Serbien
4.Ghana

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0