Gårdagens Weltmeisterschaft

Igår inleddes då det underbara fotbollsvm.
Jag tippade hyfsat, helt rätt på första men missade den andra matchen.

Uruguay-Frankrike.
Jag läste Deves kommentar om den enda matchen han såg igår, och det är intressant hur olika man kan se på en match. Visst var det ingen klang och jubelföreställning men att påstå att Anelka var bra och viktig att ha kvar förstår jag inte alls, det är tjusningen med fotboll i viss mån att man har olika åsikter och kan diskutera dom dock så det är ingen kritik mot dig deve bara så du vet.
Jag tycker Anelka hamnade för långt ut på kanten alltför ofta och därmed släppte ytan centralt vilket omöjligjgorde vettigt anfallsspel för Frankrike i många lägen. När Anelka hamnade på kanten så stannade allting upp och Uruguay kunde enkelt bryta anfallet och gå till motattack. Visserligen kan man då hävda att Anelka var tvungen att gå ut på kanten eftersom främst Frankrikes högerkant var tam framförallt i första halvlek men samtidigt bygger ju ett spel som Frankrikes med en ensam forward på att han håller sig centralt och blir måltavla för inlägg.
Så som matchen utvecklade sig borde Frankrike givetvis inte tagit ut Anelka dock, han skulle fått gå ner lite grann, agerat target och skarvat bollarna vidare mot en vilt jagande Henry som skulle löpa skiten ur Uruguays backlinje.
Problemet för Frankrike var sedan att när man mer fick igång kantspelet så övergav man det alldeles för tidigt och slog in bollen centralt där Uruguays fyrkant med de två mittbackarna och de två defensiva mittfältarna (i försvarsspelet) bildade en ogentränglig enhet. Jag saknaden överlappningarna mellan ytterbackarna och yttrarna i Frankrike, snabba sådana hade garanterat förr eller senare resultaterat i mål för Frankrike.
Uruguay gjorde vad man kunde och Forlan kunde mycket väl givit segern till sydamerikanerna men lyckades inte riktigt med sitt avslut. Jag håller inte med Deve om att matchen var så tråkig dock, även om jag förstår vad han menar (det där lät gött motsägelsefullt det inser jag med). Jag tycker det fanns uppenbara kvalitéer i båda lagen som gjorde att man kunde njuta ändå. Jag var lite irriterad dock över att mitt oddsetspel sket sig via att Frankrike inte vann.

Sydafrika-Mexico.
Vm:s öppningsmatch var en underhållande tillställning tycker jag. Ett oavgjort resultat lämnade antagligen bägge lagen rätt nöjda även om man får säga att värdlandet var närmast segern. Det kändes verkligen att det var speciellt med allt vad detta vm innebär med första vm i afrika, den förvisso vid denna match frånvarande Mandela (man kan inte annat än tycka synd om honom som missade detta pga så tragiska omständigheter), all politik i det hela och folkets ovillkorliga kärlek till sitt älskade Bafana Bafana. När Sydafrika gjorde 1-0 och firade satt man med ett sånt där fånigt leende på läpparna som man inte kan få bort, det var sådan extremt glädje. Och vi kan ju bara gissa att det finns hundratals miljoner barn runtom i världen som redan igårkväll övade på den målgesten...
Ska vi bli lite mer fotbollsmässiga och bara se det rent fotbollsmässiga så får vi nog som opartiska åskåadare se det som att det var tur att Mexicos press i början inte gav utdelning för då hade antagligen hemmanationen inte kunnat stå emot och det hade kunnat rinna iväg och vm dött en liten aning iom att världlandet vid en förlust här i praktiken varit borta från avancemang.
Det var dock uppenbart att detta var de två sämre lagen i gruppen när man sett kvällsmatchen och även om de spelar frejdigt så tvivlar jag på att det räcker speciellt långt.
Det är redan uttjatat men med en sådan försvarsmiss som sydafrika gjorde gjorde vid 1-1 målet framstår vårt försvarsspel på fifadagarna hos buba som världsklass. Det är sådana misstag som blir fullständigt förödande på denna nivå.
Man kan dock sett till slutresultatet och matchens helhet inte påstå annat än att det var rättvist.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0