Frankrikes fjantmatch

VM:s inledningsmatch missade jag tyvärr, då jag var och firade att min kusin tog studenten. Men direkt när jag kom tillbaka till bilen för hemfärd fick jag omedelbart höra att värdnationen hade spelat lika mot Mexiko. Mannen med det urhäftiga namnet Tshabalala hade gett Sydafrika ledningen, men mot slutet, i den 79:e matchminuten, så slog Rafael Marques in 1-1 för Mexiko. Vilket även blev slutresultatet.

Kvällens match mellan Uruguay - Frankrike slutade även den oavgjord. 0-0 är ett resultat ingen fransman kan vara nöjd med. Det var inte bara resultatet som var otillfredsställande. Spelet var i allra högsta grad under kritik. Och inte en bra sådan. Om man sitter och gäspar framför en VM-match och funderar på att ge sig ut på en långpromenad så är det inte någon match som hör hemma i ett VM. Men detta gjorde mr Moi. Gäspade ganska många gånger och kollade med halvtrötta ögon på matchen.

Och när Anelka byttes ut mot slutet så skakade jag på huvudet. Hur kan man byta ut en anfallsspelare som vinner varenda luftduell och därmed är oerhört farlig om han får läge? Visst kan man ju här säga att Henry byttes in istället, men denna Barca (forna Arsenal)-stjärna guidade inte heller han bollen in i mål.

Matchen gick i ultrarapid kändes det som och då domaren blåste av matchen efter 90 + ca 4 minuter i tillägg så kände jag inte alls någon sympati för det franska laget. Ett lag som desutom (om man ska tro media) är fullt av intriger. Att alla spelare bara spelar för sig själva och inte för laget. Och hur kan man ha sympatier för ett sådant lag, som mer eller mindre säger att man skiter i sina lagkamrater. Sen vet man ju inte om det som läcker ut i media är sant, men eftersom man från medias håll väljer att skriva om en sådan sak så måste ju det ligga någonting i den historien.

Frankrike skulle ha kammat hem tre poäng. För ett lag med Anela, Henry, Sanya, Evra...bara dessa namn lär ju få många nationer att få darrande ben. Men ikväll visade Frankrike prov på hur makalöst dåligt ett lag i världstoppen kan spela. 

/ DV   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0