Tankar om nästa Indiana Jones-film

Enligt imdb så ska en femte Indiana Jones-film gå upp på bigraferna världen över år 2012. Och när jag läser att Steven och George (Spielberg och Lucas) har påbörjat storyn och manusarbetet till den nya filmen så verkar detta definitivt inte vara något elak lögn. Harrison Ford har passerat 65 år, men det hindrar inte honom att iklä sig rollen som har gjort honom älskvärd världen över. Och förresten skulle ingen annan kunna tänka sig tanken att ta Indy-rollen ifrån Ford. Jag tror ingen annan skådespelare vågar tänka tanken. Det skulle bli skandal, för Harrison Ford är och kommer alltid vara hela världens Indiana Jones. Jag tror inte ens att Tom Selleck, som först var tillskriven rollen, skulle våga ta den ifrån Ford. 
2008 kom den fjärde Indiana Jones-filmen "Indiana Jones och kristalldödskallens rike" Jag var på premiären med två goda vänner och när jag satte mej i stolen så infann sig en nervositet inom mej. Det blev som en religiös upplevelse som jag delade med alla andra inne i salongen, för oavsett vilka som satt där inne så hade alla vi i alla fall en sak gemensamt: Indiana Jones var vår hjälte. En barndomsidol som man inte kan växa ifrån. En man som har givit äventyrsfilmen mer än ett ansikte. Nervositeten jag kände var inte obehaglig, utan snarare en skön känsla av välbehag. Nu satt jag där tillsammans med mina bröder och systrar och vi alla delade samma passion för denna feodora- oxpisk- och skinjacksprydde arkeolog som alltid bjuder upp till actionspäckade äventyr.
Filmen blev mottagen med varierande kritik av publiken. En del tyckte att den mer eller mindre sög medan andra tyckte att den höll precis samma stil och klass som triologin. Själv tycker jag att Spielberg och Lucas lyckades ännu en gång. Vad jag gjorde när jag tittade på filmen var att se den som en vanlig Indiana Jones-film i samma klassiska anda. Inte att se den som ett kick ass-äventyr som leker med de gamla filmerna. Jag tror även att det var alldeles för många som tog på sig analysglasögonen när dom tittade på filmen. Jag vet inte hur många gånger man ska säga det: DESSA FILMER SKA MAN INTE ANALYSERA. Indiana Jones-filmerna är enbart till för underhållning, inget annat. Varför kan en del människor inte begripa det? Jag tycker att denna film var ett klassiskt Indiana Jones-äventyr.
Nu några ord om den kommande femte filmen. Denna film tror jag kommer bli ungefär i samma stuk som den förra. Det kommer bli humor, action och en stor portion äventyr. Ni som tror att det kommer bli romantik på hög nivå kan jag bara säga. HAHAHA. Det finns inte plats för några tarvliga kärlekshistorier i dessa filmer. Då har ni gått in i fel salong i sådana fall.
Eftersom jag inte har sett resultatet av filmen än så finns det inte så mycket att säga. Men en sak kan jag i alla fall säga och det är att denna man kommer alltid finnas i våra hjärtan. Vi släppte in honom i våra hjärtan i och med Jakten på den försvunna skatten, men vi tänkte inte låta honom lämna oss.

/DV

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0