Antis julkalender - Del 6 av 24

Det var december, en mörk och kylig vinternatt. Med bara ett par veckor kvar till julafton så hade de allra flesta invånarna i den lilla staden Hjulkvarn trevligt med alla förberedelser, julklappsinköp... hala vägar... bristfällig kollektivtrafik... och hög kriminalitet... Allt var helt enkelt underbart, men inte för Måns Sahlin, Humle och Dumle, som klev ut från GHB-hallen mot den ödsliga parkeringen där bara deras gamla folkabuss stod parkerad.

 

När trion hade borstat bort all snö från ekipaget och skrapat bort isbeläggningen på rutorna hade de tänkt att bege sig till Hjulkrossers HC:s gemensamma samlingslokal, men inte heller nu gick det som de hade tänkt sig. Sahlin vred om nyckeln, men bilen startade inte. Humle och Dumle fick hoppa ut och försöka putta på skrothögen men inte heller nu ville den starta. istället fick de dumpa bussen i ett dike och pulsa sig fram till fots genom den tunga snön.

 

Tre månvarv senare hade trion äntligen kommit fram till sin kära lokal. De klev in, tände belysningen och värmde sig med lite kaffe, sedan ställde sig Sahlin vid talarbordet. "Kära lagkamrater", sa han och fortsatte "i och med nederlaget mot Bufflarna och uteslutningen från cupen har vi misslyckats, jag har misslyckats. Ända sedan jag utsågs till lagkapten har jag funderat över om jag verkligen är en bra ledare, och efter detta har jag kommit fram till att svaret förmodligen är nej... Vad jag försöker säga är att jag avgår, med omedelbar verkan". Sahlin gick bort från talarbordet sa farväl och försvann därefter ut i det bistra vinterlandskapet.

 

Humle och Dumle, som satt kvar i lokalen, tittade chockat på varandra och försökte inse vad som precis hade skett. För bara några dagar sedan var man fem glada gamla pensionärskompisar. Nu hade man splittrats och kvar fanns bara två ganska vilsna kamrater utan någon naturlig ledare. Nu var det verkligen kris! Humle och Dumle sa det i kör; "vi måste förnya oss, vi måste hitta ersättare!".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0