Slutspurten...

Det är nu bara nio omgångar kvar av allsvenskan och för en överväldigande majoritet gäller varje match otroligt mycket ännu. Man kan egentligen bara räkna bort 3 lag, 4 om man anser att Malmös ras inte fortsätter, från spänningen. Dock kommer dessa lag ha med såväl topp som bottenstrid att göra sett till vad de har kvar att möta så de är ändock, trots sin egen tråkiga situation i mitten en väldigt viktig roll under slutspurten av vår älskade allsvenska.

IK:s AH skrev senast en fullständigt briljant krönika i denna kategori och nämnde då att, jag väljer att kopiera från hans inlägg:

Snackade med FH häromdan och han som ser mycket allsvenskt på TV sa att GAIS borde ha kvaliteter att hänga kvar, att laget kan spela såpass bra.

Just att jag ser mycket allsvensk fotboll tänkte jag ta fasta på i denna krönika, eller vad man nu väljer att kalla denna mängden text. Jag har sett live eller på tv 78 allsvenska matcher där jag sett 90% minst av matcherna, vissa har jag bara sett en halvlek av då en match börjat 19 och en 20 där jag ansett att den ena är viktigare och därför sett hela den och bara en halvlek av den andra. Med säsongskortet på tv kan man se matcher i repris med, men det är extremt sällan jag gör det.

Under dessa 78matcher har jag sett lagen enligt följande:

BK Häcken-8 gånger
Malmö FF-6
IF Elfsborg-14
Hammarby IF-13
Örgryte IS-9
Gais-13
AIK solna-12
Halmstad BK-5
Trelleborg FF-5
IF Brommapojkarna-10
Gefle IF FF-4
Kalmar FF-13
Djurgårdens IF-10
Örebro SK-6
Helsingborg IF-7
IFK Göteborg-21.

Att det varierar som det gör beror mycket på spelprogramet och att jag sett alla av blåvitts matcher är ju föga förvånande. Dessutom har jag sett många av lagen i svenska cupen/europakval med, men det är en annan historia.
Med alla matcher i beaktande tar jag mig nu an de olika blocken i serien.

Mittengänget:
Här är det inte så mycket att säga kan tyckas, men jag vill passa på att berömma Gefle och Trelleborg som trots skador och försäljningar likväl gör det mycket bra efter förutsättningarna och kan ställa det för alla lag oavsett vart man lirar, Gefle har sitt konstgräs som en ännu större fördel medan Trelleborg har en arena som alla andra lagen i serien fortfarande tycker det är så tråkigt att komma till att det ofta försvinner de där sista procenten upp till hundra som krävs för att vinna samtidigt som TFF är fenomenala på att utnyttja just det. Ösk som också finns i detta gäng var mer väntat. Hur det slutar här? Troligen sker inga förändringar i den meningen att något lag blandar sig i toppstriden eller ramlar ihop och hamnar i bottenstriden men inbördes positionsväxlingar kan mycket väl ske.

Bottenstriden:
Här är det ett getingbo, men en nyhet från gårdagen gör att jag känner mig rätt säker i mitt tips. Igår kom nyheten att Djurgårdens Daniel Sjölund skadat sig och missar resten av säsongen, deras klart bäste spelare iår. Det gör att dif kommer få göra Örgryte sällskap ner i superettan helt enkelt. Nu är ingen spelare större än laget, men Sjölund kommer inte bara saknas med sina fotbollskunskaper utan även ledaregenskaperna kommer saknas i dif. Dessutom är varje stöt för ett bottenlag oerhört tuff och psyket går ner för övriga med oavsett hur många gånger de förnekar det.
Örgryte som är sist i nuläget har spelat upp sig men ska inte orka hela vägen till nytt kontrakt helt enkelt och lär inte göra det heller, tyvärr för Johan magikerns skull och för Örgryte själva. De har en del alltför svåra matcher kvar för att klara kontraktet helt enkelt.
Kvalplatsen kommer gå till Hammarby, tränarbytet hjälper inte det gör sällan det, det har hänt men sällan som sagt. I ett kval kan sedan precis vad som helst hända för ett Bajen som då kommer spela med gigantisk press på sig.
Dessa tips, som säkerligen kan klassas som fega, gör att Gais, Hbk,Bp och ett Malmö som är i fritt fall kommer klara sig kvar utan kval. De har stundtals under säsongen visat upp sådant spel att dom inte ska åka ur och kommer således inte göra det heller enligt min syn på saken.

Toppstriden:
Det är en galen toppstrid just nu dit jag även räknar Häcken faktiskt då jag tror de slår solna på måndag på Rambergsvallen. I övrigt i toppen så gjorde det otroligt mycket för Elfsborg att de åkte ur mot Lazio nu kommer de rikta allt fokus mot allsvenskan och de är nära på löjligt svårspelade på sin plastmatta. Elfsborg får räknas som favorit till guldet, men minsta snedsteg kommer göra att IFK Göteborg och Aik Solna framförallt kommer ligga före. Hif är också med och smyger och även Kalmar, även om det känns som att Kalmar får det väl tufft utan Elmklanen. Sista omgången lär bjuda otrolig spänning när Elfsborg möter HIF på Borås Arena och IFK Göteborg tar emot Solna på Gamla Ullevi medan Kalmar åker till Stockholms Stadion. Häcken har då Hammarby borta om Häcken nu mot alla odds är med så länge i striden. Vinner gör Elfsborg till slut med främsta utmanare i IFK Göteborg, Aik Solna, Helsingborg, BK Häcken och Kalmar FF i nämnd ordning.

____________________________________________________________________________________________

Förövrigt undrar man hur förbundet tänkte när de la spelschemat i sista omgången...

IFK Göteborg-Aik solna= Århundradets största högriskmatch...

Örebro-Trelleborg= Lär inte gälla någonting.

Malmö FF-IF Brommapojkarna= Tänk om Malmö via förlust här åker ur/får kvala... men det var föga troligt inför säsongen...

Halmstad BK-Gais= Kan bli kaos om det blir en direkt avgörande match om nedflyttning/kval, och tanken när gaisarna kommer tillbaka till centralen som är knökad med gnagare som väntar på tågen hem....

Djurgården-Kalmar FF= Om Dif åker ur här är risken för bråk och tusentals "terrortommy" överhängande...

IF Elfsborg-Helsingborg IF= Om båda har chans på guldet blir detta kaos då Hifarna inte lär acceptera att stå utanför arenan...

Hammarby IF-BK Häcken= Mysigt om bajen åker ur...

Gefle IF-Öis= lär inte gälla något.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0