Ghost riders in the sky

Detta är en låt som det verkligen finns otaliga versioner av, så många att ens lyssna igenom alla för att göra ett urval blir svårt. Jag får helt enkelt göra ett urval ändå. Samtidigt har jag en känsla av att ganska få faktiskt hört originalet, som vi naturligtvis bjuder på även här. Fast ni får scrolla en bit...

Vi kan dock börja med att konstatera att Cash is king och lägga upp en version av The Man in Black


Här en instrumental version signerad Ramrods


Även Elvis har tydligen gjort sin tolkning.


Här kommer en version av Frankie Laine som jag tycker lyckas få en ganska personlig prägel men utan att avvika jättemycket.


Kan bara inte låta bli att ta med denna italienska version


Lite brittisk tidig 60-talskänsla kan man hitta i The Scorpions version. De har dock gjort om den rätt mycket. Känns snarare som en egen låt som bygger på originalet än en egentlig cover.


Brittisk 60-talskänsla har inte den här versionen men jag slänger med den bara för att jävlas med FH som tvingar mig att lyssna på The Pinks.


The Outlaws version är rätt ok men jag tycker själv sången är på tok för blek.


För att råda bot på det slänger vi upp en instrumental version av The Shadows


Det tyska bandet Die Apokalyptischen Reiter kunde naturligtvis inte låta bli att göra en version. Rätt logiskt sett till bandets namn.


Det kan aldrig bli för mycket Johnny Cash så vi kör en annan varsion av honom med.


Det får nog räcka snart... Hursomhelst var Vaughn Monroe en av de allra första att få en hit med låten så hans version kommer här. Enligt wikipedia spelades hans version in mindre än en månad efter originalet.


Snart slut!
Låten skrevs av Stan Jones 1948 och första inspelningen gjordes av Burl Ives tidigt 1949 vilket gör att den är att betrakta som originalet. Njut!


Kommentarer
Postat av: Ida

Vad roligt att jag inte får upp en enda av videorna....



Dricka svindyr champagne tänker jag göra i sthlm, om jag blir bjuden, men jag kommer ändå aldrig bli brat. Jag är alldeles för mkt bonntös för det.

2009-09-17 @ 22:27:32
URL: http://daaarlingen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0