MIDSOMMER

Igår var det som bekant den stora MIDSOMMARAFTONEN i Sverige och som vanligt befann jag - ANTI - mig då i Grytgöl för att se det klassiska Polustuståget. För att förklara för er oinsatta vad detta är använder vi oss nedan av lite wikipediamaterial:

Grytgöl är mest känt för sitt årliga karnevalståg som går varje midsommar sedan 1943. Karnevalståget Polustus består av cirka tio vagnar där det skämtas om lokala och nationella händelser. På vagnarna är det några ur lokalbefolkningen som skådespelar, och på varje vagn hänger det skyltar med skrivna skämt i form av verser. Nästintill alla vagnar dras av gamla traktorer. Mellan vagnarna åker det folk på enhjuliga cyklar och anda cyklar, som är anses vara väldigt speciella. Tåget startar vid Grytgöls festplats (Björkliden) och åker sedan ca fyra kilometer och vänder tillbaka.

Vädret var, som jag skrev igår kväll, kanonbra och när vi senare kom hem blev det käk och midsommarfika. Man är fortfarande ganska mätt sen dess... eller sen lunchen jag åt för nån timme sen kanske? Hur som helst, här följer några bilder från igår:



KLICKA HÄR FÖR ATT SE ALLA BILDERNA!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0