"Min morsa var punkare... och coolare än mig"

60- och 70-talen var väldigt bra årtionden, inte minst på jobbfronten. Om man behövde jobb så var det bara att gå in i närmaste affär eller fabrik och säga "Jag vill ha jobb här" och så hade man anställning dagen efter. Men det är inte jobbfronten jag tänker på i första hand. Det är föräldrarevolten. Det kanske inte låter så spännande, men faktum är att vi 80-talister och framåt inte har upplevt föräldrarevoltens tid. Jag anser (och det är nog många som håller med mej) att det inte går att göra föräldrarevolt idag. Möjligen om man är född i en stark troende familj, men annars går det inte. Om Kalle 15 år sätter på The Clash på högsta volym så gör inte det någon nytta (ur revolten vinkel) utan istället säger Kalles farsa vid middagsbordet "Jaså, lyssnar du på The Clash? Jag var ju själv och såg dom på Stadion...". Och om Nina 16 kommer hem och sätter på Rolling stones med Sympathy for the devil så kan hon ge sig fan på att hennes morsa sitter nere i vardagsrummet och diggar. Band just Rolling stones, Six Pistols, Kiss, The Doors, ja till och med finkammade gossar som Beatles var farlig musik att lyssna på ansåg föräldrarna. Därför kan man ju förstå ungdomarna på den tiden när de drog upp volymen på LP-spelaren, bara för att reta gallfeber på sina föräldrar, men också för att visa "det här är jag morsan..."
Långt hår var också helt oacceptabelt i 60- och 70-talshemmen. Det såg ovårdat och smutsigt ut. Och just därför att det var "förbjudet" att ha långt hår så var man bara tvungen att ha det, då det retade gallfeber på föräldrarna.

Så är det något vi 80-talister saknar, så är det en föräldrarevolten. Idag lyssnar jag på hårdrock, rock, punk. Samma musik som mina föräldrar lyssnar på. Jag kan sitta och avnjuta Rolling Stones på hög volym med min farsa, något som på 70-talet var helt befängt. Jag är lika intresserad av en Pink Floyd-reunion som mina föräldrar. 

Så idag kan vi ungdomar inte revoltera mot våra föräldrar på samma sätt som våra föräldrar gjorde mot sina. För oavsett vad vi gör så var "min farsa coolare än mig när han var tonåring" 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0