Resan-Etapp 4.

Vi lämnade ett ösregnigt och grått Göteborg och de tiotusentals människor som samlats för att vinka av oss vid 09:00 och rullar nu mot denna etapps mål, Moskva!! Denna etapp är på endast 184,3mil på land och beräknas ta i ren restid 29timmar och 24minuter. Vi ska även till BBs stora glädje åka färja mellan Sverige och Finland.
Då det är så lång restid kommer vi även slagga längs vägen.

Nåja, vi rullar ut från Götet och vi är alla lite nere nu, vi har insett att det dröjer oerhört länge innan vi återser våra hem men vad gör man inte för äventyret och upptäckterna?
Eftersom alla vet ungefär hur tråkigt det är att ligga på motorvägen till Stockholm så drar vi snabbt igenom de dryga 5,5timmarna utan rast innan vi stannar i Stockholm, dinerar lite, dinerar-inte äter. Vi drar oss sedan mot färjan där vi efter diverse bråk om huruvida anti verkligen var terrorist eller ej (han måste lära sig sluta skämta på det sättet) kom vi på med bussen och väl på färjan så ser vi enbart till att slagga, för vi har ju en bra bit kvar när vi anländer till spritens och knivarnas förlovade land dagen efter, inga fördomar här inte.
Efter vad som kändes som alltför många timmar på båten, det är underligt att 6timmar på en båt kan kännas längre än fler timmar i bussen, men såklart i bussen har vi ju vårt hem i princip numera.

Nåja, vi rullar in i Finland. Deve köpte en bok med finska visor på båten som han sitter och klinkar fram på gitarren nu längst bak i bussen, Glenn kör bussen i sant hårdrockstempo medan han gnäller på att skyltarna är på finska....
Paddan och Anti har hamnat i en hätsk diskussion om östgötskans mening i ett globalt spårkperspektiv sett utifrån ett tvåhundraårigt perspektiv och tjejerna har somnat....
Vi stannar för en, ja en pissepaus helt enkelt på en rastplats i ett råkallt finland...

Ja,vi har en fetisch för rastplatsbilder.

Vi inser alla nu att vi bara sovit de där sex timmarna på båten och det börjar kännas, så vi tar och parkerar ett tag här och sover en tre,fyra timmar sittandes i bussen innan vi rullar vidare. Vi inser att det blir precis så tufft med diverse sådana här sovpauser under de långa etapperna som vi befarat men ingen gnäller alla vet att det inte tjänar någonting till, vi ska umgås såhär tätt i mer än två år så det är lika bra att köpa läget helt enkelt.
Vi har nu passerat ryska gränsen och vi är alla rätt fascinerade över att vara i Ryssland, det är inte så många som varit här, vi inser att det kommer betydligt mer udda resmål längre fram på resan men vi har också sagt att vi ska njuta av varje ögonblick på resan. Eller njuta och njuta vi ska tillvara på ögonblicken och ta till oss allt som händer utanför fönstren på bussen.
Vi reser oftast längs motorvägen men när vi bestämmer oss för att ta en liten paus så hamnar vi på en stenbro över en ett vattendrag och vår fotograf anti tog följande kort:

"Welcome to Moscow 5aug" (vi har sovit en natt på vägen så datumet stämmer). står det på en skylt och vi njuter verkligen av att vara framme på etappmålet, vi turistar rätt rejält i Moskva  Vi besöker givetvis Kreml och går på guidad tur där de äldsta delarna är från 1400-talet och inser att vi kommer vara spränglärda när vi återvänder från denna resa.
Eftersom vi även är rätt finkulturella så besöker vi även det eminenta konstmuseet Tretjkakovgalleriet med sina vackra målningar av bl.a. Repin.
Efter detta äter vi en god Borsjtj på en äkta rysk restaurang, efter detta åker vi med bussen till Röda Torget
Röda Torget.

På Röda torget plockar vi fram tältet och Paddan och Deve sätter omedelbart igång och bankar ner tältpinnarna mellan gatstenarna medan vi övriga tar fram sovsäckarna och liggunderlagen. Vi lägger oss framåt tie på kvällen men redan 22.30 vaknar vi av att någon gapar utanför tältet. Då FH sömndrucken tittar ut ser det ut såhär på hela torget:

Det var då vi insåg att vi valt en dum plats att campa på, men BB vägrade inse detta i sin campingiver och trots att vi fick sova i sängar på en miltärförläggning istället vägrade BB köpa det och la sig utomhus istället.... Men på natten släpptes vi och tog in på hotell istället dock fick vi lova att lämna Moskva redan morgonen efter vilket vi ändå tänkt göra.
Imorgon är det ju en ny etapp.