Göteborg - den diskriminerande kommunen

Idag har jag - Anti - skrivit mitt längsta och mest seriösa inlägg hittills!

SPEEDWAY: I lördags publicerade Södermanlands Nyheter en artikel där det står att Göteborgslaget Kaparna, med 99 procents säkerhet, kommer ta beslut om att lägga ner sin 500-kubiksverksamhet under klubbens årsmöte som hålls den 14 april. Kaparna har under de senaste åren varit i rejält blåsväder och på grund av bland annat ekonomiska problem blev man under den förra säsongen utslängda från sin egen hemmabana, en bana som idag är skrotad. Kaparna blev lovade en ny bana, men i väntan på den fick Kaparna under förra säsongen köra i exil, man körde sina hemmamatcher i bland annat Kumla, Linköping och Mariestad. I dagsläget har det gått ungefär två långa år sedan Kaparna blev banlösa och fortfarande har inte ett spadtag tagits för att bygga upp den nya arenan. Varför? Ingen tycks riktigt veta, eller så är det helt enkelt så att de inblandade parterna inte vill berätta varför allt strular och ingenting händer.

Inför årets säsong var det sagt att Kaparna skulle få köra de flesta av sina hemmamatcher på Nya Ullevi i Göteborg, men nu, en dryg månad innan seriespeedwayen drar igång i Sverige tycks dessa planer ha stoppats. Enligt rykten ska fotbollsklubben IFK Göteborg vara emot speedway på Ullevi, och det IFK säger är naturligtvis lag i Göteborg. Det är ju nämligen så att fotbollen är den "finaste" idrotten i Sverige, detta trots att kvalitén på de svenska lagen är riktigt usla jämfört med i övriga världen. Motorsport betraktas däremot som något fult och mindre värt, något som man inte ska hålla på med mitt i centrala städer, och då ska man även känna till att Sverige som nation, rent historiskt sett är oerhört mycket mer framgångsrikt inom motorsporter än i de "finare" idrotterna som just fotboll.

Allmänheten får, som sagt, inte veta vad som händer bakom kulisserna, eller snarare varför ingenting händer, men man skulle ändå kunna dra paralleller mellan rasismen och det hat som kommunen tycks ha mot Kaparna. De makthavande personerna i Göteborg vill helt enkelt inte se någon speedway, för i så fall hade de nog redan börjat bygga på den nya arenan. Makthavarna tycker att speedwayen som idrott är mindre värd än andra idrotter och därför ska den inte finnas kvar, trots att Kaparna är en av de mest anrika klubbarna i Sverige. Att många professionella förare och ungdomar förlorar sina jobb/fritidssysselsättningar struntar de fullständigt i. Förarna håller ju på med en idrott som är ful, så de förtjänar inte att hålla på med det de själva vill. De får rätta sig in i ledet och börja spela fotboll istället, eller helt enkelt flytta till någon annan stad där människosynen ser annorlunda ut. När de som sitter med makten inte ordnar fram en arena åt Kaparna tvingar de helt sonika bort förarna från staden. Hade debatten istället handlat om fotboll så hade den garanterat sett annorlunda ut. Då hade kommunen slängt upp en arena mitt i stan på nolltid, just eftersom fotbollen är så fruktansvärt mycket "finare" än speedwayen.

Varför speedwayen är så pass hatad är också en intressant fråga man kan ställa sig. Speedwaycyklarna drivs, som du säkert inte känner till, på metanol, så idrotten är med andra ord inte ett dugg farlig för miljön, något som många dessvärre tycks tro. Är det kanske ljudet som är farligt? Nej, knappast. Speedwaycyklarna är utrustade med ljuddämpare så de inte ska riskera att göra åskådarna döva. Kanske är det de "dåliga" publiksiffrorna (på drygt 2000 åskådare per match) som gör att man inte bryr sig? Möjligt, men å andra sida är det inte konstigt att publiksiffrorna är "dåliga" när alla motorbanor placeras flera mil från centrum. Låt Kaparna köra mitt i stan under en säsong och låt istället IFK spela fotboll på en soptipp mitt i ingenstans, vem tror du då får mest publik? Folk är lata och tar det som finns närmast till hands, så troligen skulle i alla fall Kaparna dubbla publiksnittet, eller kanske även gå om fotbollen och de andra "fina" idrotterna. En sista orsak till hatet kan vara Kaparnas ekonomiska problem som man dragits med under flera år. Det är faktiskt ganska troligt, men då ska makthavarna också veta att "fuskarna" i föreningen är borta och att en nytillsatt styrelse försöker reda upp allting, något som dock inte är möjligt utan hjälp.

Troligen kan man ändå inte ge någon enstaka förklaring till varför speedwayen ses som något fult, och i synnerhet inte i Göteborg. Det allra troligaste är att hatet består av en kombination av de ovan nämnda punkterna, det vill säga en kombination av okunskap och förakt. Och denna okunskap och förakt rotar sig i makthavarnas diskriminerande människosyn, de som väljer att se fotbollen som något viktigare och mer värt än speedwayen. Självklart menar jag inte att man ska tvinga folk att älska speedway, men som professionell politiker måste man vara konsekvent med hur man hjälper klubbar, oavsett vilken idrott som berörs, och det är detta som inte Göteborg lyckas med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0